Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Bright Energy ontwikkelt mobiele en modulaire batterij voor elke werf

Aannemers ontzorgen inzake stroom en aandrijving en tegelijk dieseluitstoot en lawaai op de bouwplaats reduceren, dat doet het trio achter Bright Energy met hun modulaire stroomvoorzieningsconcept. Voor elke opdracht verhuren ze een batterij op maat.  

Bright 1
Op elke bouwplaats staat nog wel een stroomgroep op diesel. Het vermogen wordt bepaald door de machines die erop aangesloten worden. De grootste energievreters zijn doorgaans de torenkranen, hoewel hun piekverbruik vaak slechts enkele seconden in beslag neemt. Daardoor wordt een groot deel van het vermogen van zo’n dieselgroep onderbenut. Daarvoor zoekt de sector al lang naar een oplossing. Twee jonge Vlaamse bedrijven denken die oplossing gevonden te hebben. In dit artikel laten we jullie kennismaken met Bright Energy. In een volgend artikel komt Near Grid Solutions aan bod.

Ontzorgen

“Waar wij met Bright Energy naartoe werken is een model waarbij we het een aannemer zo eenvoudig mogelijk maken om zijn werven van energie te voorzien. Met enkele muisklikken of swipes op zijn laptop of gsm geeft hij aan hoeveel energie hij nodig heeft op zijn volgende bouwwerf. Dit door simpelweg zijn bouwmachines in ons rekenmodel te slepen en aan te geven hoelang elke machine operationeel moet kunnen zijn. Onze software simuleert dan het energieverbruik op de werf en berekent hoeveel batterijvermogen op elk moment nodig is. Er wordt een kostindicatie gemaakt en bij een akkoord kunnen de batterijen besteld worden. Vanaf dan regelen wij alles en hoeft de aannemer enkel nog in te pluggen”, vertelt Sam Van Acker van Bright Energy.
 
“Bij ons model werken we met een klassieke driefasige stroomaansluiting die de batterijmodules voedt. Naargelang de evolutie van de bouwwerken komen wij extra modules toevoegen of halen we er opnieuw weg zodat de aannemer op elk moment het meest efficiënte vermogen en tegelijk de meest rendabele batterijcapaciteit heeft. Het grote voordeel is dat er nauwelijks een beperking is op het maximale vermogen. In principe kunnen wij zelfs 2, 5 of 20 meer torenkranen tegelijk van stroom voorzien, maar net zo goed is dit concept interessant tot in de afwerkingsfase van een gebouw, als er soms maar heel beperkt stroom nodig is.”
 
Zodra verschillende torenkranen op dezelfde bouwplaats moeten aangedreven worden en er relatief grote afstanden overbrugd moeten worden, is het waarschijnlijk praktischer dat elke kraan zijn eigen (kleine) batterijcontainer heeft, zodat met dunnere kabels kan gewerkt worden. De energie die vrijkomt wanneer de torenkraan een last laat zakken, gaat opnieuw de batterij in. Bijkomende externe energie kan mee in het systeem, mochten er bv. al zonnepanelen liggen op het dak van een gebouw dat gestript wordt.

Thuisbatterij

Bright Energy is de start-up van de broers Sam en Arne en hun zus Lisse. Het bedrijf ontstond nadat in de ouderlijke woning een thuisbatterij van Tesla werd geïnstalleerd. “Als je zo’n batterij passief gebruikt, is die op zich eigenlijk niet rendabel. Maar je kan die batterij en alles errond ook gaan programmeren. Wij keken naar onze eigen verbruikspatronen, naar de piekmomenten in verbruik, naar de afnames door verlichting en allerlei toestellen en maakten daar een soort van zelflerend softwareprogramma voor zodat we die thuisbatterij optimaal kunnen inzetten. Daarna keken we wat we met die programma’s konden doen. Of daar een uitrol of opschaling in zat”, zegt Arne.
 
“Dan zagen we dat de markt van particuliere thuisbatterijen nog nauwelijks ontwikkeld was en keken we naar andere sectoren. Eerst was dat naar events als bv. Tomorrowland omdat die veel stroom verbruiken met ook nog eens grote pieken. Maar zo’n events zijn in tijd te kort om onze software te laten renderen. De volgende target was de bouwsector, waar we eerst de mensen van Upgrade Estate ontmoetten. De langere looptijd van een bouwwerf en de heel voorspelbare evolutie van de stroomvraag zijn echt een kolfje naar onze hand. Hier kan je echt beginnen spelen met het opslaan van energie die je koopt aan het goedkoopste tarief, zodat je de piektarieven vermijdt.”
 
De eerste praktijktest wordt uitgevoerd door aannemer Juri op een middelgrote bouwplaats met één torenkraan in Hamme. “We willen de mensen van Juri bedanken voor het vertrouwen dat ze ons geven. Zonder dat wij enige garantie op slagen konden bieden zijn zij mee op de kar gesprongen, omdat ze geloven in het concept. We konden al hun stroomverbruikgegevens raadplegen en we mochten metingen uitvoeren op hun werven. Hoe meer gegevens we kunnen toevoegen, hoe accurater we het stroomverbruik kunnen voorspellen en hoe rendabeler de modulaire batterijen worden. Juri test ons eerste prototype al meer dan een maand en ze zijn tevreden over de werking. Er zijn nauwelijks haperingen en de stroomgroep op diesel die als back up zo nodig kan overnemen werd amper ingezet. Juri wil ons concept graag snel uitrollen over verschillende werven. Er is voorts al een stadsontwikkelingsbedrijf dat onze manier van werken in zijn bestekken zou willen opnemen, zodat ook de bouwwerven in die stad passen in hun lage-emissiezone.”

Opschalen

Bright Energy is klaar voor de volgende stap en verwacht tegen volgend jaar alles op punt te hebben om de markt op te gaan. “We hebben genoeg vertrouwen in de slaagkansen van ons product om nog meer batterijcontainers te maken. De eerstvolgende zullen nog naar het ‘oversized’ model in fel oranje van het prototype zijn, maar we werken met design en engineering bureau Ten Agency aan een compacter model dat meer aansluit bij de afmetingen van de klassieke stroomgroepen. De hardware, zeg maar de container met de lithium-ion-batterijmodules, de omvormer, de sturing en de koeling van de batterij, dat was in het begin niet onze focus. We moeten die hardware nu wel ontwikkelen omdat die nog niet op de markt beschikbaar is. En zonder die hardware kunnen onze datagestuurde programma’s niet werken. Een externe partner voor de hardware, de service of een financier zou heel goed kunnen passen in ons businessmodel. Wij zijn niet bang om te groeien”, stelt Lisse.
 
“Wij kijken met ons concept ook verder dan de aannemers die we willen ontzorgen. Daarom verhuren we de batterijmodules en bieden we energie als een dienst aan de aannemers in plaats van hen een product te verkopen. ’s Avonds, in de weekends, tijdens de bouwvakanties, op alle momenten dat de bouwwerf stil ligt, zetten wij onze batterij in op de grid. Stroomdistributeurs zijn op elk moment op zoek naar een bepaald evenwicht tussen vraag en aanbod op hun elektriciteitsnet. Wij helpen hen daar bij en worden daar dan voor vergoed. Zo kunnen we ook de modules die niet verhuurd zijn voor een bouwwerf inzetten en houden we altijd een verdienmodel over, ongeacht het succes van de verhuur.”

Energie als dienst

“Energie als dienst zal op termijn goedkoper zijn dan de klassieke stroomgroep op diesel, omdat er geen overcapaciteit is en omdat je enkel verbruikt wat je echt nodig hebt, zonder dat de groep stationair staat te draaien. Machines op diesel worden maatschappelijk steeds minder aanvaard en je ziet dat binnenkort elke bouwmachine een versie zonder diesel krijgt. Tijdens de lunchpauze kan je met ons concept zelfs de voertuigen opladen waarmee de arbeiders en werfleiders naar de bouwplaats komen. En dat allemaal zonder lawaai of roet-uitstoot. En als we de recente aankondiging van Elon Musk van Tesla mogen geloven staat er een revolutie aan te komen inzake lithium-ion-batterijen, waardoor de capaciteit fors wordt opgedreven terwijl de kostprijs zakt. Dat geeft ons nog meer vertrouwen dat we de juiste keuzes gemaakt hebben.”
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten