Brussel renoveert dit jaar twee tunnels
De bouwwerf voor de renovatie van de Montgomerytunnel in Brussel is afgelopen en de tunnel is opnieuw open voor het verkeer. De heraanleg van het park gebeurt, in functie van het weer, begin dit jaar. Deze renovatie past in het meerjarenprogramma voor de renovatie van de Brusselse tunnels. Nog dit jaar volgen in Brussel de renovatie van de Hallepoorttunnel en de tunnels van het Reyerscomplex. Dat verklaarde de Brusselse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet naar aanleiding van een bezoek aan de bouwplaats met de Brusselse minister-president Rudi Vervoort en minister van Begroting Guy Vanhengel
Pascal Smet gaf eind 2015 de opdracht om een grondige inspectieronde uit te voeren in alle Brusselse tunnels. Tijdens die controleronde stelden de externe studiebureaus EGIS en SECO vast dat de dakplaat van de Montgomerytunnel verzakt was. De tunnel werd daarom in februari 2016 afgesloten voor alle verkeer.
Dakplaat
De dakplaat tussen de Hertogstraat en de Henri Dietrichlaan werd verwijderd en vervangen door een nieuwe betonnen plaat. De waterdichting van het dak van metrostation Montgomery en van de Tervurentunnel die allebei onder de Montgommerytunnel liggen, werd gerenoveerd.
Tegelijkertijd werd de tunnel binnenin volledig opgefrist: de verlichting werd vervangen door led-lampen, over de volledige afstand van de tunnel ligt een nieuwe asfaltlaag met nieuwe wegmarkeringen en de zijwanden en middenpanelen werden waar nodig gereinigd en vervangen.
Er zijn ook nieuwe intelligente bewakingscamera’s om ongevallen op te sporen, en nieuwe ventilatoren en een nieuw branddetectiesysteem. Voor de renovatie van de Montgomerytunnel werd ook de Dietrichbrug afgebroken en heropgebouwd.
De wanden van de tunnelmonden werden bekleed. Er werden akoestische panelen geplaatst en ook de metalen afsluitingen worden vervangen. Bovengronds werd de openbare ruimte weer in zijn oorspronkelijke staat hersteld.
3.000 ton beton
Het Brusselse Gewest heeft 4 miljoen € geïnvesteerd in de renovatie (2,2 miljoen € voor de bouwkundige werken en 1,8 miljoen € voor de renovatie van de elektromechanica). Er werd 1.350 m³ of omgerekend zowat 3.000 ton beton gegoten, 160 ton aan wapeningsstaal geplaatst, 2.800 m² waterdichting aangebracht en 1 km aan nieuwe led-lampen geplaatst. 15 km kabels werden vervangen.
De Montgomerytunnel werd gebouwd in 1971 en is 525 m lang. Dagelijks rijden er ongeveer 60.000 voertuigen door.
“Ik ben tevreden dat de Montgomerytunnel opnieuw open is. We hebben de tunnel moeten sluiten om veiligheidsredenen na een grondige inspectieronde in alle Brusselse tunnels in opdracht van mijn regering”, zegt Brussels minister-president Rudi Vervoort.
Planmatige aanpak
“Het Brusselse Gewest bewijst met de heropening van de Montgomerytunnel dat door een planmatige aanpak die zijn weerslag ook vindt in de begroting, de Brusselse verkeersinfrastructuur verbeterd wordt. In de toekomst zullen ook andere tunnels via deze planmatige benadering aangepakt worden”, belooft de Brusselse minister Guy Vanhengel.
“We hadden gezegd dat de tunnel opnieuw open zou gaan in december, na renovatie van de tunnel én de Dietrichbrug. We hebben die belofte ook kunnen waarmaken. Alle ploegen van Brussel Mobiliteit en aannemer BAM Contractors hebben ongelofelijk hard gewerkt om deze planning aan te houden. We willen hen daar expliciet voor bedanken”, zegt minister Pascal Smet.