Confederatie Bouw verwerpt cliquetsysteem voor diesel
Ook de bouwsector wordt getroffen door de torenhoge dieselprijs in ons land. Dagelijks maken talrijke bouwbedrijven verre en minder verre verplaatsingen met hun vracht- of bestelwagens die op diesel rijden. De opmerkelijke prijstoename van deze brandstof zadelt hen dan ook op met hogere kosten. Daarom vraagt de Confederatie Bouw om het onrechtvaardige cliquetsysteem, waardoor accijnzen stijgen bij prijsdalingen van diesel, af te schaffen.
De hoge dieselprijs leidde in ons land sinds meer dan een week tot de opstand van de “gele hesjes”. Ook steeds meer bouwbedrijven voelen de fel gestegen kost wanneer ze diesel tanken in hun bedrijfsvoertuigen, vooral bestel- en vrachtwagens. In 2015 kostte een liter diesel nog minder dan € 1, vandaag ruim € 1,6. Nergens anders in Europa kost diesel momenteel meer dan in ons land.
Om de brandstofprijzen in te dijken vraagt de Confederatie Bouw om het cliquetsysteem, dat deze federale regering in 2016 versneld invoerde, af te schaffen. Dat systeem zorgt er immers voor dat de accijnzen op diesel en andere brandstoffen stijgen wanneer de prijzen van die brandstoffen dalen. Daardoor voelen consumenten en bedrijven het effect van de dalende dieselprijs amper. Voor bouwondernemingen, die vaak verre verplaatsingen maken met vracht- en bestelwagens, weegt de peperdure dieselprijs ernstig door. “Op zich is het een goede zaak dat minister van Financiën Johan Van Overtveldt bereid is om het cliquetsysteem aan te passen. Prijsdalingen moeten immers een rechtstreeks en voelbaar effect hebben op ondernemingen en consumenten en mogen niet wegbelast worden door de overheid”, meent Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.