Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

De Lijn wil 1.250 emissievrije bussen kopen

De raad van bestuur van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn start een nieuwe aankoopprocedure voor de bestelling van 1 250 emissievrije bussen.

De-Lijn-wil-1.250-emissievrije-bussen-kopen-(1)

De Lijn kiest voor twee raamovereenkomsten via een onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging met een looptijd van zes jaar. De procedure loopt parallel met de raamovereenkomst voor maximum 350 standaard e-bussen die vorig jaar werd gegund.

De Lijn maakt sneller werk van de vergroening van de vloot en de bijhorende infrastructuren. Vorig jaar bestelde de vervoersmaatschappij 60 emissievrije batterijbussen met een lengte van 12 m bij Van Hool (36) en VDL (24).

Binnen het financieringskader van de volgende jaren wil De Lijn de EUR3- en EUR4-bussen uit de vloot halen en ze vervangen door emissievrije batterijbussen. Deze oude bussen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de uitstoot van het voertuigenpark.

De nieuwe geplande aankoop omvat verschillende types bussen met een lengte van ongeveer 8,5 tot 24 m. Binnen elk perceel van de raamovereenkomsten wordt aangegeven hoeveel voertuigen maximaal kunnen worden afgenomen. Het effectieve aantal dat gekocht zal worden is afhankelijk van de technologische evolutie gedurende de loopduur van de raamovereenkomst.

Het grootste project bevat de volgende percelen:

  • Gelede e-bussen (lengte ca. 18 m, maximum 500 bussen);
  • Standaard e-bussen (lengte ca. 12 m, maximum 500 bussen);
  • City e-bussen (lengte ca. 10 m, maximum 75 bussen);
  • E-HOV-bussen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer zoals de Ringtrambus) (lengte ca. 18 m, maximum 75 bussen);
  • E-HOV-bussen (lengte ca. 24 m, maximum 75 bussen).

De bussen in deze grote raamovereenkomst zullen gefaseerd afgenomen worden in functie van de noden en het netwerk.  

Afzonderlijke aanbesteding

Daarnaast heeft De Lijn ook een raamovereenkomst gepubliceerd voor maximum 25 midi-bussen (lengte ca. 8 m). Deze e-bussen, die ongeveer 50 reizigers kunnen vervoeren, worden in een afzonderlijke aanbesteding opgenomen.

Hiermee kan De Lijn inspelen op specifieke vragen van steden en gemeenten die kleinere bussen willen. De eerste midi e-bussen worden later dit jaar besteld, met verwachte indienstname in Brugge in de zomer van 2023.

Vandaag gebeurt nog 65 % van alle verplaatsingen met de wagen. Voor Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters moet dat cijfer omlaag. “We moeten vergroenen op alle vlakken. Daarbij horen personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens, maar ook de elektrificatie van de vloot van De Lijn is een belangrijke schakel”, aldus minister Peeters.

“Een moderne en klantvriendelijke vloot is belangrijk om meer Vlamingen te overtuigen om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Wanneer die vloot emissievrij is, dragen we tegelijk bij aan een duurzaam Vlaanderen met minder wagens op de weg”, vult directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs aan.

De huidige vloot van De Lijn telt 2.250 bussen en 400 trams. De privéfirma's die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening. Voor haar werking krijgt De Lijn een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron. Het net van De Lijn telt ongeveer 1.000 lijnen en 36.000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar ongeveer 11 miljoen ritten.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten