Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Delft krijgt eerste energieneutraal treinstation

Spoorinfrastructuurbeheerder ProRail begint dit najaar in Delft met de bouw van het eerste energieneutrale treinstation van Nederland. De liften, de led-verlichting en de ticketautomaten in het station Delft Zuid gaan volledig werken op de energie van een dak dat volledig uit zonnepanelen zal bestaan. Voor het project wordt samengewerkt met de lokale en hogere overheid. Het station krijgt eind dit jaar ook een nieuwe naam: Delft Campus. De naamsverandering past bij de ontwikkelingen in het stationsgebied, de Campus van de Technische Universiteit Delft en de naastgelegen Schieoevers. Het project moet in 2023 voltooid zijn.

Delft hoofdfoto1
Beelden: Delft Campus 2023 / Prorail

Het nu nog troosteloze station Delft Zuid is een voorbeeld van een station met beperkte voorzieningen. Het biedt weinig beschutting tegen regen en wind en wie naar de andere kant van het spoor wil, moet een fikse trap beklimmen om er te komen. Reizigers met een functiebeperking zijn daardoor gedwongen om een station verder te reizen om aan de andere kant te geraken.

Daarom wordt het station grondig vernieuwd. De perrons worden vernieuwd en er komen een nieuwe reizigers- en fietserstunnel, liften en een kap vol zonnepanelen. Deze laatste gaan zorgen voor de energie die nodig is om de liften aan te drijven, het station te verlichten en apparatuur zoals de omroepinstallatie, de automaten, de incheckpoortjes en de reisinformatieborden te laten werken. Het energieverbruik gaat daardoor naar nul. Op Delft Zuid gaat het om evenveel stroom als het energieverbruik van zeventig huishoudens.



Het dak is de sleutel van deze duurzame oplossing. Dit zal niet te vergelijken zijn met zonnedaken op andere stations in Nederland. De kern is hier dat het dak eigenlijk niet wordt bedekt met panelen, maar dat het uit panelen bestaat. Daardoor kan het per vierkante meter veel meer energie opwekken dan de bestaande zonnedaken. Een uitdaging voor Benthem Crouwel Architects was om het ook nog mooi te maken.

Nederland telt ruim vierhonderd treinstations. Ongeveer driehonderd daarvan hebben net als in Delft Zuid geen stationshal en beperkte voorzieningen. Door op dergelijke stations bijvoorbeeld een ‘Delfts dak’ te bouwen, zou je alles wat energie vergt volledig op zonne-energie kunnen laten draaien. Niet elk station heeft echter een dergelijk zonnepanelendak nodig omdat ze niet allemaal beschikken over liften of roltrappen. Bij minder energiegulzige stations kunnen wel kleinere ingrepen gebeuren, zoals de traditionele lampen vervangen door led-verlichting. Daarmee kan een beperking van het energieverbruik tot wel 50% op verlichting worden bereikt.



De verbetering van station Delft Zuid valt samen met de aanpak van de lijn Den Haag-Rotterdam. Dit is één van de drukstbereden treinroutes in Nederland. Nu al rijden hier ruim twintig treinen per uur en dat worden er straks 28. Daarvoor wordt het aantal sporen uitgebreid van twee naar vier.

ProRail hecht veel waarde aan duurzaamheid. Speerpunten zijn energie, grondstoffen, CO2, geluid en trillingen, ruimtelijke kwaliteit, natuur en sociale duurzaamheid. Op deze terreinen wil de spoorinfrastructuurbeheerder tot 2030 een flinke vooruitgang boeken.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten