DEME bouwt mee aan Blankenburgverbinding
Rijkswaterstaat, de Nederlandse evenknie van het Vlaamse ministerie van Openbare Werken, en het consortium BAAK Blankenburg-Verbinding tekenden zopas het contract voor de A24 Blankenburgverbinding.
Die verbinding zorgt voor een robuust netwerk en een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse havens en Rotterdamse regio. Daarmee draagt ze bij tot de economische groei in deze regio. De ‘financial close’ zal in 2018 plaatsvinden. De openstelling van de Blankenburgverbinding wordt gepland tussen 2022 en eind 2024.
“Dit is een mooie stap richting de start van de aanleg van de Blankenburgverbinding. Deze compleet nieuwe weg richting de haven van Rotterdam zal zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer in deze economisch belangrijke regio”, stelt de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat van Nieuwenhuizen.
De opdracht heeft een totale nominale projectomvang van afgerond 1 miljard €. Het project bestaat uit het ontwerp en de aanleg van de A24 Blankenburgverbinding, inclusief 20 jaar beheer en onderhoud na het beschikbaar worden van de nieuwe infrastructuur. De aandeelhouders in het project zijn Macquarie Capital met een belang van 70%, en Ballast Nedam Concessies en DEME Concessions Infrastructure, elk met een belang van 15%. Het project zal worden gerealiseerd door een consortium van Ballast Nedam Infra, en DIMCO en Dredging International, beide onderdeel van het Belgische DEME. Daarnaast treedt Macquarie Capital op als de enige financiële adviseur van het consortium BAAK Blankenburg-Verbinding.
De nieuwe 4 km lange A24, inclusief de Blankenburgtunnel, verbindt de A20 en de A15. De verbinding maakt onderdeel uit van de hoofdinfrastructuur van Rotterdam. Het project omvat de aanleg van een afgezonken tunnel onder het Scheur (bij de Nieuwe Waterweg), een landtunnel, twee knooppunten (van de A24 op de A20 en de A15) en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.