Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Drukste spoortunnel van het land krijgt nieuw ventilatiesysteem

Infrabel en TUC RAIL leggen momenteel de laatste hand aan de moderniseringswerken van de Brusselse Noord-Zuidverbinding die in 2014 van start gingen. Onder meer het ventilatiesysteem wordt vernieuwd.

noord-zuidas hoofdfoto

De komende weken wordt het enorme ventilatiesysteem, dat onder meer uit negen reuzeventilatoren en vier ventilatoren met een diameter van 2,5 m bestaat, volledig vernieuwd. De nieuwe ventilatoren wegen elk 8,8 ton. Ze worden in verschillende stukken - gezien de smalle doorgangen - ter plaatse gebracht en gemonteerd door Zitron. “Ze zijn niet alleen zes keer krachtiger dan hun voorgangers (315 kW/ventilator), maar hebben bovendien een dubbele functie. Ze dienen zowel om lucht aan te zuigen als om rook af te voeren, wat van groot belang is bij een eventuele brand in de tunnel. Deze zomer zijn de twee ventilatie-eenheden in Brussel-Centraal aan de beurt. Ten slotte moet het gehele systeem nog worden getest, waarna het eind 2018 volledig in gebruik wordt genomen”, deelt Thomas Baeken van Infrabel mee.

Rookafvoer

De ventilatoren worden uitgerust met een snel en intelligent rookafvoersysteem. De ventilatoren kunnen blijven werken in temperaturen van 400 graden. “Het nieuwe rookafvoersysteem wordt bediend vanuit de controlepost Brussels Control Room van het station Brussel-Zuid en werkt volledig autonoom. Door middel van 12 km glasvezelkabels, die in de tunnel werden aangelegd, kan een eventuele brand nauwkeurig worden gedetecteerd. Het systeem, dat onder menselijk toezicht staat, bepaalt automatisch op welke manier de rook het snelst afgevoerd kan worden. De brandweer stelde hiervoor 27 specifieke scenario’s op. Sommige ventilatoren voeren dus lucht aan, andere zuigen lucht af. Liefst 216 luiken kunnen onmiddellijk worden opengezet of afgesloten om bij brand de rook af te voeren. De signalisatie die naar de nooduitgangen leidt, gaat automatisch aan zodat de reizigers in de juiste richting, weg van de rookontwikkeling, worden geleid”, stelt Thomas Baeken van Infrabel. De ventilatoren zijn van het merk Zitron. Voor de werkzaamheden deed Infrabel een beroep op aannemer Yvan Paque -Valens, een filiaal van Eiffage Benelux.

Compartimenten

Vorig jaar nog werd de tunnel in verschillende compartimenten opgedeeld. De brandwerende muren (8.500 m² totale oppervlakte) zorgen voor een afscheiding tussen de drie tunnelkokers van de spoorverbinding. Dit verhindert dat een eventuele brand zou overslaan naar de aanpalende kokers (en de installaties). In nauwe samenwerking met de DBDMH (hulpdiensten) van Brussel werden drie nieuwe noodtoegangen aangelegd. De verbinding telt er nu vijf. Daarnaast kwam er 4 km nieuwe waterleiding (met acht afzonderlijke voedingen om een heel hoog debiet te verzekeren) en er werden 15 kasten met noodmateriaal voor de brandweer voorzien. Ten slotte wordt de bestaande verlichting vervangen door 1.200 verlichtingstoestellen en noodverlichtingen en wordt de tunnel uitgerust met 67 camera’s (waarvan er 22 gebruikt zullen worden om spoorlopers te detecteren). Om de reizigers in geval van een brand vlotter te evacueren werd meer dan 11 km dienstpaden aangelegd. Deze paden dekken de kabelgoten af waarin alle nieuwe seininrichtings- en voedingskabels liggen. De moderniseringswerken op de Noord-Zuidverbinding zullen eind 2018 volledig klaar zijn.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten