Duurzaam, volledig elektrisch en stil: eActros voor zware distributie
Mercedes-Benz introduceerde in 2016 als eerste constructeur ter wereld een zware elektrische vrachtwagen. De technologische pionier zet nu de volgende logische stap: zijn elektrische vrachtwagen, de eActros, in het verkeer brengen met de hulp van klanten.
Tien voertuigen in twee versies, met een brutogewicht van 18 of 25 ton, zullen de komende weken worden overhandigd aan klanten, die hun dagelijkse bruikbaarheid en economische efficiëntie in reële omstandigheden zullen testen, o.m. voor het vervoer van bouwmaterialen. De langetermijndoelstelling: vrachtwagens in serieproductie die lokaal emissievrij en in stilte kunnen rijden.
IAA Hannover
Op de IAA voor bedrijfsvoertuigen in Hannover toonde Mercedes-Benz in 2016 zijn conceptvoertuig voor een elektrische heavy duty distributievrachtwagen voor stadsgebieden. De feedback op de technische haalbaarheid van dergelijke voertuigen was unaniem positief, van politici tot klanten. In Duitsland alleen werden ongeveer 150 aanvragen ontvangen. Door een beroep te doen op expertise uit de hele Daimler-groep ontwikkelde een interdisciplinair team van Daimler Trucks een voertuig op maat van dagelijkse distributieactiviteiten, waarvan er heel binnenkort een beperkt aantal aan testklanten zullen worden overhandigd. Toch blijven er nog een aantal technische en vooral zakelijke hindernissen over, zoals het rijbereik en de kostprijs van de batterijen, maar ook de infrastructuur die nodig is om ze in te zetten als onderdeel van bedrijfsvloten.
Mercedes-Benz eActros
“We willen samenwerken met onze klanten om onze Mercedes-Benz eActros voort te ontwikkelen zodat hij snel kan uitgroeien tot een haalbaar alternatief voor zware dagdagelijkse transportactiviteiten en dat zowel op technisch als commercieel vlak. We beginnen dat proces door een innovatievloot te bouwen en ondersteuning te bieden voor de klanten die de voertuigen testen in hun dagelijkse logistieke activiteiten. Dat zal ons in staat stellen om te bepalen waar we staan en wat er nog moet gebeuren om onze eActros competitief te maken, zowel op technisch vlak als qua infrastructuur en service”, zegt Martin Daum, verantwoordelijk voor Daimler Trucks and Buses bij Daimler AG.
“Op dit ogenblik vertrouwen we zowel tweeassige als drieassige varianten van onze eActros toe aan onze klanten. Initieel zullen deze worden ingezet om goederen te transporteren en te leveren in de stad. Het rijbereik dat daarvoor nodig is, valt perfect binnen de mogelijkheden van de eActros”, stelt Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks.
“We hebben een voertuig ontwikkeld dat van bij de eerste schetsen werd ontworpen met het oog op elektrische mobiliteit. In vergelijking met ons prototype werden er heel wat technische wijzigingen doorgevoerd: het vermogen wordt voortaan aangeleverd door elf batterijpacks en waar mogelijk hebben we beproefde componenten gebruikt die volledig of nagenoeg productierijp zijn”, verduidelijkt Buchner. Aan de vloottest nemen tien Duitse en Zwitserse klanten uit diverse sectoren deel: van groenten tot bouwmaterialen en grondstoffen. De klanten zullen de voertuigen inzetten voor taken die anders worden uitgevoerd door voertuigen met dieselmotoren.
Opleiding
De bestuurders van de eActros kregen ook een opleiding om met de voertuigen te rijden. De testklanten zullen de voertuigen twaalf maanden inzetten voor dagelijks gebruik. Daarna worden de vrachtwagens aan een tweede reeks van klanten bezorgd voor nog eens twaalf maanden. “Zo kunnen we voldoen aan de vele verzoeken die we hebben gekregen van onze klanten en krijgen we nog meer inzicht in de mogelijkheden”, stelt Buchner. Mercedes-Benz wil tegen 2021 een gamma economisch haalbare, productie- en marktrijpe voertuigen ontwikkelen voor zware transportactiviteiten.
De eActros werd ontwikkeld op het frame van de Actros. Voor het overige werd de voertuigarchitectuur echter speciaal geconfigureerd voor een elektrisch aandrijfsysteem met een groot aantal specifieke onderdelen. De aandrijfas is afgeleid van de ZF AVE 130-as die zijn sporen reeds heeft verdiend als portaalas voor hybride- en brandstofcelbussen met lage vloer van Mercedes-Benz. Deze aandrijfas werd ingrijpend herzien voor de eActros.
De asbehuizing werd volledig hertekend en werd gevoelig hoger gepositioneerd, om de bodemvrijheid te verhogen tot meer dan 200 mm. Het aandrijfsysteem bestaat uit twee elektromotoren vlak bij de wielnaven van de achteras. De driefasige asynchrone elektromotoren beschikken over een vloeistofkoeling en werken met een nominale spanning van 400 volt. Ze genereren elk een vermogen van 125 kW en een maximumkoppel van 485 Nm. De transmissieverhoudingen zetten dat om in 11.000 Nm per motor, wat resulteert in prestaties op het niveau van een dieselvrachtwagen.
De maximaal toegelaten asbelasting komt overeen met de gebruikelijke waarde van 11,5 ton. De energie voor een rijbereik tot 200 km wordt aangeleverd door twee lithium-ionbatterijen met een vermogen van 240 kWh. Zij hebben hun waarde reeds bewezen op de voertuigen van EvoBus en kunnen dus niet langer als prototypes worden beschouwd. “Synergieën zoals deze binnen onze groep bieden de mogelijkheid om onze ervaring te bundelen, de ontwikkelingstijd in te korten en natuurlijk kosten te besparen”, legt Buchner uit.
11 batterijpacks
De batterijen werden ondergebracht in elf batterijpacks, waarvan er drie binnen het frame zitten, terwijl de andere acht eronder zitten. De batterijpacks worden beschermd door een stalen behuizing. Bij een aanrijding worden de bevestigingen vervormd om de energie van de impact voorbij de batterijen te leiden zonder ze te beschadigen.
De hoogspanningsbatterijen leveren niet alleen energie voor het aandrijfsysteem maar ook voor de rest van het voertuig.
Randonderdelen zoals de luchtcompressor voor het remsysteem, de pomp van de stuurbekrachtiging, de compressor voor de airconditioning in de cabine en (indien van toepassing) het koelsysteem, worden eveneens elektrisch aangedreven. Lege batterijen kunnen in drie tot elf uur terug worden opgeladen op voorwaarde dat er op de bedrijfsterreinen mobiele laders met een laadcapaciteit van 20 tot 80 kW aanwezig zijn. De gebruikte laadstandaard is het Combined Charging System (CCS).
Het laagspanningsnetwerk (LV) aan boord doet een beroep op twee klassieke 12V-batterijen die via een DC/DC-omvormer worden opgeladen aan de hoogspanningsbatterij. Daardoor blijven alle relevante voertuigfuncties zoals lichten, richtingaanwijzers, remmen, luchtveersystemen en cabinesystemen operationeel wanneer het hoogspanningsnetwerk plat ligt of uitgeschakeld wordt. Het hoogspanningsnetwerk kan enkel worden geactiveerd wanneer beide laagspanningsbatterijen opgeladen zijn.
eCanter
Om het pad voor de volledig elektrische lichte vrachtwagens te effenen, lanceerde Fuso, het Aziatische merk van de groep, in de herfst van vorig jaar de eCanter, de eerste in serie gebouwde elektrische vrachtwagen. Ook kunnen klanten sinds november 2017 de eVito van Mercedes-Benz bestellen, die in de tweede helft van dit jaar zal worden geleverd. De volgende in de rij zijn de volledig elektrische stadsbus Citaro en de eSprinter.