Op termijn zullen pendelaars hun reistijd op deze buslijn met minstens een kwart zien dalen. Vanaf deze maand stoppen de Ringtrambussen aan de nieuwe haltes op de Sint-Annalaan. Op een beperkte ruimte slaagde men erin busbanen slim te verweven met autorijstroken waardoor het openbaar vervoer steeds voorrang heeft op de auto.
Het concept van deze ‘slimme busbaan’ is uniek in Vlaanderen. “Deze slimme busbaan zorgt ervoor dat we, op een plek waar geen plaats is voor een dubbele busbaan, de bus toch voorrang kunnen geven in beide richtingen. Het Ringtrambustraject wordt zo aantrekkelijker voor de pendelaar en zal de komende jaren nog sneller worden dankzij bijkomende investeringen. Dat is dus goed nieuws voor de filegevoelige Vlaamse rand”, zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
Het programma Werken aan de Ring zet hard in op de zogenaamde ‘modal shift’: weggebruikers motiveren om van de auto over te schakelen naar andere vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer. Investeringen in een performant en aangenaam openbaar vervoersnet staan dan ook hoog op de agenda. Een vlotte doorstroming, bijvoorbeeld door het aanleggen van afzonderlijke busbanen gescheiden van het autoverkeer, is cruciaal.
Dit laatste is echter niet altijd mogelijk. In de Sint-Annalaan was de ruimte tussen de huizenrijen beperkt. In beide rijrichtingen twee extra afzonderlijke busbanen aanleggen, bovenop de twee bestaande rijstroken voor autoverkeer was onmogelijk. Je botste er letterlijk op de voorgevels. Met de aanleg van één enkele slimme busbaan is dit probleem nu opgelost.
De heraangelegde Sint-Annalaan heeft drie in plaats van de verwachte vier rijbanen: twee autorijbanen met daartussen slechts één busbaan. Op die middelste rijstrook rijden bussen in beide richtingen op één en dezelfde busbaan, zonder conflicten.
Het concept van deze ‘slimme busbaan’ is uniek in Vlaanderen en zorgt voor een maximale doorstroming met een minimaal ruimtebeslag. Een uitgekiende verkeerslichtenregeling aan de diverse kruispunten zorgt ervoor dat de bus steeds sneller kan vertrekken dan de auto’s waardoor hij steeds voorrang heeft op het andere verkeer.
Brabantnet
De heraangelegde Sint-Annalaan is het eerste afgewerkte deel van het 16 km lange Ringtrambustraject tussen het UZ Brussel en Brussels Airport. De Ringtrambus is één van de drie nieuwe tramlijnen van het Brabantnet en zal een alternatief bieden voor de structurele files in de Noordrand.
De trambus zal belangrijke locaties in de Noordrand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport. Dankzij de inrichting en aanleg van het wegennet voor deze trambus, zal ook de fietsinfrastructuur op het volledige traject aangepakt worden.
De reistijd op het traject van de Ringtrambus zal in de toekomst met minstens een kwart dalen. Vanaf januari bedient Lijn 820 Jette-Vilvoorde-Zaventem de drie nieuwe haltes op de Sint-Annalaan: Bergdal, Ringlaan en Mutsaard. De oude haltes Rijkendalstraat, Bloemendallaan, Strombeek Kerk en Pierebad worden niet meer bediend.
De heraanleg van de Sint-Annalaan en het Ringtrambus-project zijn een onderdeel van het programma ‘Werken aan de Ring’. Met dit programma werkt De Werkvennootschap, een projectvennootschap die door de Vlaamse Overheid werd opgericht om grote infrastructuurprojecten te verwezenlijken, aan een betere mobiliteit en leefbaarheid op en rond de Ring rond Brussel. Om dit te realiseren wordt de komende jaren geïnvesteerd in beter openbaar vervoer, de heraanleg van de Ring en vlottere fietsverbindingen.
Foto’s: De Lijn
Foto: Bouwkroniek