Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Eerste trambus vanaf september in Vlaanderen

Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts en De Lijn hebben op Brussels Airport in Zaventem de eerste trambus van het land voorgesteld. Het nieuwe voertuig is 24 m lang en ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van het comfort van een tram en de wendbaarheid van een bus.

Eerste Vlaamse trambus vanaf september in het straatbeeld (10) kopiëren

De Vlaamse busbouwer Vanhool levert veertien exemplaren van dit hybride voertuig aan vervoermaatschappij De Lijn. Vanaf september worden de eerste bussen ingezet als ‘Ringtrambus’ in de Brusselse noordrand. De komende drie jaar krijgt de Ringtrambus 16 km vrije busbanen die stapsgewijs in gebruik zullen worden genomen. Langs het tracé van de bus worden tegelijk ook 23 km nieuwe en verbeterde fietspaden aangelegd.

De Werkvennootschap, een organisatie die werd opgericht door de Vlaamse regering om grote en complexe mobiliteitsprojecten te stroomlijnen, coördineert de heraanleg van 25 straten en pleinen om de komst van de Ringtrambus voor te bereiden. In één beweging krijgt de omgeving ook een fraaie facelift. Behalve nieuwe en verbeterde fietspaden komen er ook 930 plaatsen in nieuwe fietsenstallingen en 600 nieuw aangeplante bomen.



Bepaalde verkeersknopen, zoals ter hoogte van de huidige rotondes aan het Heldenplein in Vilvoorde, zullen door deze werken een structurele oplossing krijgen. De Werkvennootschap realiseerde al enkele aanpassingswerken aan haltes en straten in Vilvoorde, Grimbergen, Machelen en Brussels Airport. Vorige zomer werden al vrije busbanen in beide richtingen aangelegd op de Luchthavenlaan in Vilvoorde, tussen het kruispunt De Vuist en de Mimabrug. Er werd ook een nieuwe comfortabele trambuseindhalte aan Brussels Airport gerealiseerd.



Tijdens de voorstelling van de eerste trambus vorige week reed het voertuig een testrit langs Machelen en Zaventem, op een deel van het toekomstige tracé van de Ringtrambus die vanaf september tussen Brussels Expo en Brussels Airport zal rijden. Door de uitbouw van een 16 km lange gecombineerde busbaan (de grootste in Vlaanderen) zal de komende drie jaar de doorstroming op het tracé stelselmatig verbeteren. De busbanen garanderen immers een filevrije doortocht en stiptere aankomst- en vertrektijden. De bussen zijn ook uitgerust met een systeem om de verkeerslichten te beïnvloeden.

De eerste Vlaamse trambus maakte vorige week een ritje met aan boord onder meer Roger Kesteloot (directeur-generaal van De Lijn), Arnaud Feist (ceo Brussels Airport Company), Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Marc Descheemaecker (voorzitter van De Lijn en Brussels Airport Company).

137 reizigers

De trambus is een opvallende nieuwkomer in het straatbeeld. Door zijn lengte van liefst 24 m benadert de nieuwe bus het ruimtegevoel van een tram. Er is plaats voor 137 reizigers, maar ook voor kinderwagens, bagage of fietsen. De vier brede deuren en de lage vloer zorgen in combinatie met toegankelijke haltes voor een vlotte in- en uitstap van de reizigers. Ondanks de lengte blijkt de bus zeer wendbaar; ook met korte bochten of met rotondes heeft het voertuig geen moeite. De kleinere achterbouw en de licht meedraaiende achterste vierde as zorgen ervoor dat de trambus zeer soepel bochten kan nemen.



Busbouwer Van Hool, de ontwerper van de trambus, leverde al soortgelijke voertuigen in elf landen; de trambus rijdt er in zeventien steden. De Lijn wacht niet tot de planning van De Werkvennootschap volledig afgewerkt is om de trambussen in dienst te nemen. Vanaf september worden de veertien voertuigen ingezet op buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel in Jette. Ze rijden via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de tewerkstellingszone rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte. De trambussen worden momenteel nog grondig getest door De Lijn en er worden een vijftigtal chauffeurs opgeleid om met de grote bus te leren rijden.

De geavanceerde afgesloten stuurcabine biedt een veilige rijervaring aan de chauffeur die zo de volle aandacht op de weg kan houden. Dankzij camerabeelden in plaats van spiegels heeft de chauffeur in zijn stuurpost bovendien een goed overzicht van de op- en afstappende reizigers. De hybride trambus (ze beschikken over zowel een elektromotor als een dieselmotor) is ook een kwart zuiniger en stiller dan een dieselbus. De veertien trambussen samen zullen jaarlijks ongeveer 200.000 liter diesel uitsparen.



De verwachting is dat de trambus pendelaars zal verleiden om de auto vaker te laten staan en over te stappen op het openbaar vervoer. “Dit is hoogwaardig openbaar vervoer dat snelheid en comfort biedt aan grote groepen reizigers. We bieden deze gloednieuwe voertuigen aan op de plaats waar de vraag het grootst is, namelijk in de Vlaamse Rand, tussen grote attractiepolen van economie en tewerkstelling”, aldus minister Weyts.`

Brabantnet

De Ringtrambus is tevens de eerste realisatie van het Brabantnet: drie hoogwaardige openbaarvervoerlijnen die de Vlaamse Rand en de hoofdstad beter bereikbaar moeten maken. Het tracé verbindt belangrijke locaties in de noordelijke Vlaamse Rand, waaronder het Universitair Ziekenhuis in Jette, de Heizel, Strombeek-Bever, het centrum en station van Vilvoorde en Brussels Airport. Tijdens de ingrijpende werken aan de Ring rond Brussel zal de Ringtrambus een sterk alternatief zijn dat de hinder gevoelig kan helpen beperken. Naarmate de aanleg van de busbanen vordert, zal de Ringtrambus haar rijsnelheid verbeteren: er zal dan elke 15 minuten een bus rijden en dit in beide richtingen.

Begin maart zijn werken gestart op Brussels Airport. De verkeersknoop aan het kruispunt Strabet wordt ontward, zodat ook de Ringtrambus en de andere bussen van De Lijn hier vlotter zullen passeren. Tegen de zomer zullen deze werken afgerond zijn. Dit voorjaar worden drie verkeerslichtengeregelde kruispunten in Vilvoorde en Machelen aangepast zodat er meer voorrang kan verleend worden voor de bussen. De aanleg van de busbanen in de Sint-Annalaan in Strombeek en Koningslo zijn van cruciaal belang voor de Ringtrambus.

Vandaag rijdt buslijn 820 door het centrum van Strombeek maar om de reistijd in te korten en de stiptheid te verhogen, zal de Ringtrambus via de Sint-Annalaan rijden. Hierdoor zullen ook de inwoners van de Sint-Annalaan met de Ringtrambus kunnen reizen.  De omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Sint-Annalaan met busbanen werd  eind vorig jaar afgeleverd aan De Werkvennootschap. Aaannemer Deckx werd aangesteld als uitvoerder.

Ondertussen werden ook de omgevingsvergunningen aangevraagd voor de meest cruciale busbanen:  de omgevingsvergunningen voor het centrum van Vilvoorde, de Woluwelaan in Machelen en de Woluwelaan in Diegem. De uiterste datum voor het al dan niet afleveren van de vergunningen is 14 juli. De Werkvennootschap wil nog vóór het einde van dit jaar voor al deze werken een aannemer aanstellen.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten