De beelden die de drones nemen van de hoogspanningsmasten worden dankzij artificiële intelligentie verwerkt tot een ‘gezondheidsrapport’ dat herstellingspunten in de mast aanduidt. Inspecties verlopen zo veiliger en efficiënter: de lijn blijft in dienst en niemand moet in de masten klimmen.
De visuele inspectie van masten is tijdrovend en gaat gepaard met een aantal veiligheidsrisico’s. Bovendien moet de lijn telkens buiten dienst genomen worden. Door het gebruik van innovatieve technologie zal dit in de toekomst een stuk vlotter en veiliger verlopen. Een drone kan de mast overvliegen en nauwkeuring in beeld brengen. Een softwaretoepassing interpreteert die foto’s aan de hand van artificiële intelligentie en bezorgt de ingenieur een ‘gezondheidsrapport’ van de mast, met een inventaris van herstelpunten. Tijdens die inspectie kan de lijn in dienst blijven.
Elia heeft in België 5.599 km aan bovengrondse lijnen. Vorig jaar werden al robots ingezet voor de inspectie van het convertiestation in Lixhe. Elia onderzoekt in België of ze bij de inspectie van pylonen en lijnen drones en technologie zoals artificiële intelligentie, fotogrammetrie en dergelijke kunnen gebruiken. “De technologie zal de mens niet vervangen, maar zal ervoor zorgen dat ze gerichter, efficiënter en veiliger kunnen werken”, zegt Loïc Tilman, hoofd Innovatie Elia Group.
Drones zullen dit jaar ongeveer 400 masten overvliegen op zoek naar problemen. Het metaal kan roesten, beton kan scheurtjes vertonen of vogelnesten kunnen voor moeilijkheden zorgen. Artificiële intelligentie kan de beelden van de mast voortaan grondig analyseren en dergelijke zaken opsporen. Het project stopt niet bij het inspecteren van de masten. Ook de inspectie van de gehele hoogspanningslijn staat op de planning. Sinds begin dit jaar is er een wettelijk kader om dronevluchten buiten het gezichtsveld toe te laten. Deze ontwikkeling wordt door Elia Group van dichtbij gevolgd, zowel in België als in Duitsland door de collega’s van 50 Hertz, de Duitse dochtermaatschappij van Elia Group.
De mogelijkheden van drones zijn de jongste jaren supersnel toegenomen. De wetgeving is daar nog niet aan aangepast en dus kunnen ze in België drones nog niet operationeel gebruiken om lijnen op afstand te inspecteren. “Onze Duitse dochtermaatschappij 50Hertz heeft wel al een eerste toelating verkregen. We delen kennis en expertise, zodat we in België klaar zijn wanneer het dossier is goedgekeurd. Zo kunnen lange-afstandsdrones helpen bij pannes om een visuele controle van de lijn uit te voeren en fysieke oorzaken van het defect op te sporen. We verwachten een toelating op korte termijn”, stelt Stéphane Germain, asset manager Overhead lines and Underground cables bij Elia.
Voor de drones en de verwerking van de gegevens doet Elia een beroep op externe partners. Het zijn jonge Belgische bedrijven met heel wat expertise. Door de samenwerking verwerft ook Elia Group heel wat kennis op vlak van drones en hun uitgebreide mogelijkheden om toekomstige projecten verder vorm te geven.