Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Enorme fietsspiraal arriveert in Leuven

De fietsspiraal aan het Martelarenplein in Leuven die de deelgemeente Kessel-Lo met de binnenstad zal verbinden, nadert zijn voltooiing. Het gaat om een enorme metalen constructie die tussen het KBC-bankkantoor en het seinhuis van de NMBS wordt geplaatst.

fietsspiraal hoofdfoto

De spiraal wordt in verschillende stukken gebouwd. Het eerste deel van de spiraal arriveerde vorige maandag en was meteen één van de grootste bijzondere transporten dat Leuven ooit binnenreed. De rest van de fietsspiraal arriveert binnen een paar weken. Het project liep heel wat vertraging op omwille van een constructiefout bij een Poolse onderaannemer, waardoor een deel van de spiraal opnieuw moest worden vervaardigd.

Enkele maanden geleden stelde de Poolse onderaannemer vast dat de spiraal fout geconstrueerd was: twee delen pasten niet in elkaar en moesten volledig opnieuw gemaakt worden. Dat extra karwei is nu achter de rug. De hele constructie is zopas gepoederlakt en wordt nu vanuit Polen getransporteerd naar Leuven. Eenmaal ter plaatse worden de onderdelen meteen gemonteerd. Op 30 mei volgt het bovenste deel van de spiraal. Daarna kan aannemer Vandereyt beginnen met de eindafwerking: de leuningen monteren, anti-sliplagen aanbrengen en de aanhechting maken aan het seinhuis van de NMBS. In september moet de fietsspiraal klaar zijn voor gebruik.


 

1,9 miljoen €

De stad Leuven investeert 1,9 miljoen € in het project. De fietsspiraal zelf kost 1,4 miljoen €. De overige 500.000 € wordt gebruikt voor aanpassingswerken aan het aanpalende seinhuis van de NMBS, waar de spiraal deels tegenaan wordt gebouwd. De fietsspiraal werd ontworpen door het Luikse ingenieurs- en architectenkantoor Greisch  en bestaat uit twee lussen voor fietsers, een brede trap tussen de lussen en een smallere trap langs het bankkantoor.

De spiraal zal 3,5 m breed zijn en wordt voorzien van een anti-sliplaag. De bochten zijn niet te bruusk en voldoende breed uitgemeten. De gemiddelde hellingsgraad wordt beperkt tot 4% zodat niet enkel fietsers vlot naar boven kunnen, maar ook mensen met een rolstoel of een bakfiets de helling kunnen gebruiken. De spiraal heeft een lengte van 145 m en overwint een hoogteverschil van bijna 6 m. De nieuwe traphelling en de fietslussen worden ingeplant op de bestaande trapstructuur. De huidige trap zal dienen als fundament voor de nieuwe constructie.


 

Fietsplan

“Deze verbinding tussen Kessel-Lo en Leuven is één van de actiepunten uit ons fietsplan waarmee we van Leuven dé fietsstad van België willen maken. De nieuwe spiraal verbindt de al bestaande fiets- en voetgangersbrug over de sporen met het Martelarenplein en de esplanade. Naast de befietsbare spiraal komt er ook een grote en brede trap voor voetgangers”, verklaart de Leuvense schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets.

Sinds de trap tussen de brug over het Leuvense station en het Martelarenplein in 2016 verwijderd werd, kan het plein alleen bereikt worden via de stationslift op perron 1. Die lift mag echter niet gebruikt worden door fietsers. Fietsers uit Kessel-Lo moeten dan ook een flinke omweg maken om het centrum van Leuven te bereiken. Zodra de fietsspiraal voltooid is, beginnen de NMBS en de stad Leuven met de aanleg van een nieuwe fietsenparking onder het Martelarenplein. De nutsvoorzieningen werden reeds aangepast. De nieuwe fietsenparking zal plaats bieden aan minstens 2.500 fietsen.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten