Geluidsschermen langs de E314 in Genk
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plaatst dit jaar geluidsschermen langs de E314 in Genk. Sommige delen van deze werken zijn vergunningsplichtig en daarom werd een omgevingsvergunning aangevraagd. Het openbaar onderzoek is aan de gang.
In uitvoering van de Europese richtlijn over de evaluatie en beheersing van omgevingslawaai heeft het AWV een prioriteitenlijst geluid opgesteld van de zwaarst geluidsbelaste woonzones in Vlaanderen. Tijdens het opstellen van deze lijst is rekening gehouden met het geluidsniveau ter hoogte van elke woning en het aantal woningen in de woonzone.
Eén van die woonzones bevindt zich langs de A2/E314 in Genk waar nu geluidsschermen worden geplaatst. De woonzone situeert zich ten zuiden van de snelweg tussen de oprit 31 Genk-Centrum en de afrit 32 Genk-Oost. Eerder werden in het kader van deze prioriteitenlijst reeds geluidswerende maatregelen genomen in Beringen, Hasselt en Heusden-Zolder. Genk is het laatste project van de lijst.
Project
Het AWV zal over een totale lengte van 2,5 km een betonnen geluidsscherm tussen 3 m en 6 m hoog plaatsen. De voorzijde (kant snelweg) van het geluidsscherm bestaat uit een absorberend materiaal om reflectie naar de overkant te vermijden. De achterzijde van het geluidsscherm zal voorzien worden van klimplanten. Het project werd opgesplitst in drie grote delen:
- Deel 1: ter hoogte van de Laatgoedstraat tot aan de Herenstraat: hier zal het geluidsscherm kort langs de snelweg geplaatst worden.
- Deel 2: tussen de Herenstraat en de Mispadstraat: in deze zone zal het bestaande talud tussen de snelweg en de bewoning opgehoogd worden om een ‘platform’ te creëren waarop de geluidsschermen geplaatst zullen worden.
- Deel 3: vanaf de Mispadstraat tot en met de Timkensbergstraat: in deze zone zal het geluidsscherm geplaatst worden bovenop het talud, grotendeels parallel met de gemeentewegen Voskenslaan en Timkensbergstraat.
Uitvoering
Voor de uitvoering van dit project trekt het AWV 4,3 miljoen € uit. De werkzaamheden zullen 150 kalenderdagen duren en de start is voorzien in de loop van 2018, afhankelijk van het bekomen van de omgevingsvergunning. Tijdens de werken zal het verkeer gedurende een tweetal maanden over versmalde rijstroken rijden. Er wordt weinig verkeershinder verwacht.