Grootste zeebrug ter wereld vrijwel voltooid
In China nadert de grootste zeebrug ter wereld na negen jaar werkzaamheden zijn voltooiing. De brug overspant de Pearl River Delta en verbindt de eilanden Hongkong en Macau met de stad Zhuhai op het vasteland. Het infrastructuurproject heeft omgerekend 14,7 miljard € gekost.
Tijdens de bouw van de brug moest met vele complexe en onzekere factoren rekening worden gehouden zoals de regelmatige tyfoons, hoogtebeperkingen omwille van de naburige luchthavens, strenge milieunormen en de plaatselijke scheepvaart. De brug-tunnelcombinatie werd vorig jaar reeds officieel geopend, maar wordt momenteel definitief afgewerkt. Ze werd inmiddels ook van ledverlichting voorzien.
De brug en de tunnel hebben een gezamenlijke lengte van 55 km. De bouw begon in december 2009, het kunstwerk werd op 7 juli 2017 ingehuldigd en de ingebruikname voor het publiek volgde in februari 2018. De feitelijke openstelling wordt tegen eind deze maand verwacht.
Dankzij de brug-tunnelcombinatie worden Hongkong, Macau en Zhuhai direct met elkaar verbonden zodat het verkeer niet meer via veerdiensten moet verlopen of een omweg via Shenzhen en Zhongshan hoeft te maken. De reistijd via de brug tussen Hongkong en Macau bedraagt nu ongeveer 40 minuten; vroeger duurde die verplaatsing vier en een half uur.
De brug-tunnelverbinding ligt in de vaarroute voor de haven van Guangzhou, de op twee na grootste haven ter wereld, en voor de haven van Shenzhen die in grootte vergelijkbaar is met de haven van Antwerpen. De brug met 2 x 3 rijstroken overspant het relatief ondiepe mondingsgebied van de Parelrivier, waar Hongkong en Macau twee van de belangrijke steden zijn van de grotere agglomeratie.