Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Haalbaarheidsstudie voor uitbreiding fietsnetwerk Brussel

In opdracht van Beliris, de publieke bouwexpert voor Brussel, werd een haalbaarheidsstudie toegewezen voor drie potentiële fietsroutes om het fietsnetwerk in het Brusselse Gewest uit te breiden. Het streefdoel is dat de studies begin 2022 klaar zijn.

Haalbaarheidsstudie voor uitbreiding fietsnetwerk Brussel
De studieopdracht werd zopas toevertrouwd aan het gespecialiseerde ontwerpbureau Omgeving, in samenwerking met Mint, ABO en D+A. Hun voorgesteld stappenplan en methodologie laat toe om samen met alle betrokken partijen zoals Beliris, Brussel Mobiliteit, de MIVB, Leefmilieu Brussel, Infrabel en de gemeentes, een goed onderbouwde keuze te maken. De studie zal de basis vormen voor verdere projectstudies en realisaties.
 
Om te zorgen dat fietsers en andere actieve weggebruikers zich vlot en veilig doorheen het Brusselse Gewest kunnen verplaatsen, wordt het fiets-GEN, een gewestelijk expresnet voor fietsers, uitgebouwd.
 
Cyclostrades zijn vlakke, brede paden, met zo weinig mogellijk onderbrekingen, waar het aangenaam fietsen en wandelen is. Het netwerk zal aansluiten op de andere gewestelijke fietssnelwegen om de continuïteit te verzekeren.
 
De haalbaarheidsstudie onderzoekt de mogelijke trajecten voor toekomstige cyclostrades in het gewest. In 2012 werden de eerste lijnen al uitgezet door studiebureau Tridee. Hun studie toonde aan dat de beste locaties voor de cyclostrades te vinden zijn naast spoorwegen en kanalen, en in valleien.
 
Dit resulteerde in een plan met vijftien prioritaire lijnen; het waren de eerste potloodtekeningen voor het fiets-GEN. De nieuwe haalbaarheidsstudie zal deze schets nu omzetten in een uitvoerbaar tracé door de verschillende scenario’s te analyseren op het vlak van budget, technische uitdagingen, fietstijden, ...
 
Concreet worden er onderdelen van drie routes bestudeerd: Dilbeek-Brussel, Leuven-Brussel en Anderlecht-Brussel-Noord. Voor de eerste wordt gekeken naar een traject langs spoorlijn L50 tussen het Boudewijnpark in Jette en de Bockstaellaan.
 
De route Leuven-Brussel zou langs spoorlijn L36 kunnen lopen tussen de Haachtse steenweg in Haren en het station van Schaarbeek. De derde route situeert zich in Anderlecht langs spoorlijn L28 tussen metrostation Jacques Brel en het oude station van Kuregem.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten