Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Hyperloop Amsterdam-Frankfurt is volgens studie realiseerbaar

Tijdens de eerste editie van HyperSummit presenteerden verschillende partijen hun gezamenlijke visie op de toekomst van het hyperloop-vervoerssysteem in Europa. Zo toonde architectenbureau UNStudio het station van de toekomst en deelde Hardt Hyperloop de resultaten mee van een onderzoek naar de haalbaarheid van een hyperlooproute tussen Amsterdam en Frankfurt. De Royal Schiphol Group kondigde een gezamenlijk onderzoek aan naar de toepasbaarheid van een hyperloopverbinding. Ze wil nagaan of de hyperloop in de toekomst een alternatief kan zijn voor korteafstandsvluchten.

hyperloop1

Het hyperloopconcept werd in 2013 bedacht door Elon Musk, ceo van Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het is een systeem waarbij kokervormige passagierstreinen met enorme snelheden door vacuümbuizen schieten. De passagierstreinen zweven in de buis door middel van magneten. Omdat in de buis nauwelijks luchtweerstand is, zouden de treinen snelheden tot zowat 1.000 km per uur kunnen halen.

Musk schreef twee jaar geleden een wedstrijd uit voor de beste hyperloopplannen. Het Nederlandse team, bestaande uit studenten van de Technische Universiteit Delft, nam de uitdaging aan en  noemde zichzelf Hardt Hyperloop. De voormalige studentengroep is inmiddels uitgebreid tot een bedrijf met twintig medewerkers.

De HyperSummit vond plaats in de Jaarbeurs van Utrecht en werd georganiseerd door Hardt Hyperloop. Het evenement stond in het teken van urgentie, onderzoek en samenwerking. Onder andere Hans van den Berg, directeur van Tata Steel, en Jacco Buisman, commercieel directeur van Movares, gaven hun visie over het belang van de hyperloop. Royal IHC, InnoEnergy en Deutsche Bahn vertelden over hun bijdrage aan de mogelijkheden voor de realisatie van de hyperloop.

 

“Wij zijn trots dat de beweging die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de hyperloop steeds groter wordt. Dit evenement bewijst dat de sleutel in samenwerking ligt. Recent verbonden InnoEnergy en Continental zich aan ons en vandaag kunnen we een gezamenlijke studie met de Royal Schiphol Group aankondigen”, verklaarde Tim Houter, de ceo van Hardt Hyperloop.Royal Schiphol Group wil Nederland optimaal verbinden met de rest van de wereld om zo een bijdrage te leveren tot de welvaart en het welzijn in eigen land en daarbuiten. Om dit te kunnen blijven doen, is innovatie cruciaal. Voor Schiphol is het essentieel om als locatie goed bereikbaar te blijven; daarom wordt voortdurend gewerkt aan mogelijke verbeteringen.

“Met de stijgende vraag naar luchttransport zien we nieuwe uitdagingen op ons afkomen. We willen dan ook samenwerken met diverse andere partijen voor kennisontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen, innovatieve transportnetwerken en veranderingen in het mobiliteitslandschap. In dat kader kijken we uit naar de samenwerking met Hardt en andere partners van het Hyperloop Implementation Program”, licht Richard Emmerink, directeur Corporate Development van Royal Schiphol Group, toe.

Hyperloopstation

Het internationaal gerenommeerde architectenbureau UNStudio presenteerde tijdens de HyperSummit een eerste ontwerp van het hyperloopstation van de toekomst. “Het hyperloopsysteem heeft het potentieel om verschillende uitdagingen tegelijk aan te pakken. Samen met de globalisering is de onderlinge afhankelijkheid van verschillende landen ontstaan, zowel op economisch, politiek als sociaal vlak. Wij geloven dat de hyperloop ons bij al deze uitdagingen kan helpen. Het ontwerp van de hub speelt hierbij een belangrijke rol”, aldus Ren Yee, verantwoordelijk voor Innovation Strategy & Forecasting bij UNStudio.

Ook was er tijdens de conferentie speciale aandacht voor de kick-off-studie van het Hyperloop Implementation Program (HIP) van Hardt Hyperloop. Het hyperloopbedrijf uit Delft heeft samen met een aantal andere partijen de problemen bekeken die moeten opgelost worden voor de realisatie van een hyperlooptraject Amsterdam–Frankfurt. “Er werd onder meer nagegaan welke impact de introductie van de hyperloop zou hebben op de omgeving, op het sociale leven en op de economie”, zegt Stefan Marges, projectmanager HIP.

Uit het onderzoek blijkt dat het hyperlooptraject Amsterdam-Frankfurt ongeveer 450 km lang zou zijn. Met zeven tussenstations zou de reis ongeveer 50 minuten in beslag nemen. Met regulier vervoer ben je vandaag ongeveer vier uur kwijt om die afstand af te leggen. Met alleen al deze route zouden meer dan 4,3 miljoen inwoners van beide steden kunnen worden bediend en op jaarbasis zou de hyperloop op dit traject meer dan 48 miljoen passagiers kunnen vervoeren.

Daardoor zou het futuristische vervoerssyteem een duurzaam alternatief kunnen zijn voor de ongeveer 2 miljoen vliegtuigpassagiers die jaarlijks tussen Amsterdam en Frankfurt reizen. Door de hyperloop zou ieder jaar zowat 83.690 ton aan CO2-uitstoot worden bespaard.

InnoEnergy, een bedrijf dat zich inzet voor duurzame energie, investeerde 5 miljoen € in Hardt. Vorig jaar kwamen ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) al met 600.000 € over de brug. Voetballer Gregory van der Wiel stak 1,3 miljoen € privékapitaal in het project. Met het geld dat vorig jaar is opgehaald, heeft het team een levensgrote testopstelling van de Hyperloop gebouwd.

De conclusie is dat de aanleg van 5 km Hyperloop ongeveer 20 miljoen €  zou kosten, wat de kostprijs voor het hele traject tussen Amsterdam en Frankfurt op zowat 1,8 miljard € zou brengen, al zou dat prijskaartje door het gebruik van nieuwe en lichtere materialen nog aanzienlijk kunnen dalen. “Geen geringe investering, maar ook niet onmogelijk. Een Hyperloop is in Europa dus zeker haalbaar”, concludeert Hardt.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten