Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Jan De Nul bestelt nieuw kraanschip

De Jan De Nul Group bestelt amper een half jaar na de bekendmaking van de investering in het offshore installatieschip Voltaire een nieuw kraanschip voor drijvende installatie. Les Alizés wordt gebouwd bij de scheepswerf CMHI Haimen in China. In 2022 zal het schip klaar zijn.

Jan De Nul bestelt nieuw kraanschip

Deze aanwinst behoort samen met de Voltaire tot de categorie offshore installatieschepen die in staat zijn om de nieuwste generatie van windparken op zee te bouwen. Les Alizés heeft een kraan met een hefvermogen van 5.000 ton en al even indrukwekkende hijshoogtes.

Les Alizés zal hoofdzakelijk ingezet worden voor de bouw van offshore windparken, maar is met zijn imposante kraan ook uiterst geschikt om olie- en gasplatformen op zee te ontmantelen. Dankzij zijn afmetingen en indrukwekkende hijs- en laadcapaciteiten zal Les Alizés verschillende stuks van de grootste en zwaarste funderingen voor windmolens in één trip naar de installatieplek op zee kunnen brengen en installeren. Bovendien is het een drijvend kraanschip, waardoor het in diepere wateren en in moeilijkere ondergronden funderingen zal kunnen plaatsen.

Steeds groter

Deze investering is een antwoord op de globale trend binnen de offshore windenergiesector om steeds grotere windmolens te installeren. Deze nieuwste generatie van turbines kunnen meer dan 270 m hoog zijn, met wieken tot 120 m lang, en rusten op funderingen tot wel 2.500 ton. De offshore installatieschepen die momenteel op de markt beschikbaar zijn, ondervinden de grootste moeilijkheden om deze nieuwe turbines en hun zware funderingen, met hun enorme afmetingen en installatiehoogtes, te installeren.

“Wij investeren in de toekomst van hernieuwbare energie op zee. Door vandaag Les Alizés te bestellen zullen we vanaf 2022 niet over één, maar twee offshore installatieschepen beschikken die de nieuwste generatie van offshore windparken zullen kunnen installeren. Zo bieden wij onze klanten de meest efficiënte installatiemethode aan. Bovendien financieren we deze investering in één adem met onze Voltaire met behulp van een groene lening dankzij de groene technologie aan boord van het schip. Tijdens de ontwerpfase hebben we, zoals dat het geval is voor al onze nieuwe schepen, de milieu-impact en de oplossingen om die impact te minimaliseren heel goed bestudeerd”, stelt Philippe Hutse, Offshore Director bij Jan De Nul Group.

5.000 ton

De belangrijkste kenmerken Les Alizés zijn een hoofdkraan van 5.000 ton, een draagvermogen van 61.000 ton en een dekruimte van 9.300 m². Met deze karakteristieken kan Les Alizés met gemak meerdere imposante funderingen in één trip naar de installatieplek op zee vervoeren, wat ook een directe en positieve impact heeft op planning, brandstofverbruik én emissies.

Les Alizés heeft in tegenstelling tot de Voltaire geen vier palen om zichzelf boven het zeeoppervlak te hijsen. Het is een drijvend kraanschip en dit heeft als voordeel dat het schip niet afhankelijk is van de waterdieptes en de toestand van de zeebodem. Les Alizés is uitgerust met een performant DP2-systeem.

Stage V

De nieuwste generatie van Jan De Nul’s schepen, en dus ook Les Alizés, heeft een filtertechniek voor uitlaatgassen die voldoet aan de strenge Europese Euro Stage V-richtlijnen inzake emissies op het land en op binnenwateren. Het tweeledige uitlaatgasfiltersysteem haalt tot 99% van de nanopartikels uit de uitstoot dankzij een dieselpartikelfilter (DPF) en een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) voor het drastisch reduceren van NOx.

Les Alizés en de eerder dit jaar bestelde Voltaire worden volgens Jan De Nul de eerste zeewaardige installatieschepen ter wereld met extreem lage emissie (Ultra-Low Emission vessel of kortweg ULEv) én met Euro Stage V-certificatie (ULEv-notatie). Voorts krijgt het schip een Cleanship NDO7-label en Green Passport EU-label. Het eerste label bevestigt dat het schip het afvalwater en alle andere restafval controleert en minimaliseert. Het tweede label houdt in dat alle materialen en gevaarlijke stoffen reeds in de bouwfase in kaart gebracht worden om recyclage van het schip achteraf te bevorderen. Beide certificaten worden door een extern gespecialiseerd bureau uitgereikt.

https://www.youtube.com/watch?v=DJyKYDMmmiE

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten