Les Alizés, een offshore installatieschip van de nieuwste generatie voor windenergie en ontmantelingswerken op zee, is tevens het grootste hijsschip uit de vloot van Jan De Nul. Het zal in staat zijn om in drijvende omstandigheden én met ultra-lage emissies XXL-windturbineonderdelen op zee te installeren.
De tewaterlating begon op 2 januari met het onder water zetten van het droogdok waarin Les Alizés werd gebouwd. Eenmaal drijvend, werd Les Alizés afgemeerd langs de aangrenzende kademuur. Zopas vond een officiële plechtigheid plaats in aanwezigheid van de directie van de scheepswerf CMHI Haimen en vertegenwoordigers van Jan De Nul Group.
De laatste bouwfase van het schip kan nu beginnen, inclusief testvaren op zee, met een oplevering in de tweede helft van 2022. De eerste opdracht van Les Alizés wordt de bouw van de offshore windparken Gode Wind 3 en Borkum Riffgrund 3 in Duitsland, waarvoor het schip 107 monopile funderingen in opdracht van de offshore windreus Ørsted zal moeten transporteren en installeren.
"De bouw van ons offshore installatieschip Les Alizés ligt goed op schema. We kijken uit naar de oplevering later dit jaar, zodat we verder kunnen bouwen aan de toekomst van offshore hernieuwbare energie. Samen met het Offshore Jack-Up Installatieschip Voltaire, dat momenteel ook in aanbouw is in China, zullen wij beschikken over het perfecte duo voor de installatie van de nieuwste generatie offshore windparken”, verklaart Philippe Hutse, directeur Offshore Divisie bij Jan De Nul Group.
Na de bestelling eind 2019 werd het ontwerp van Les Alizés verder op punt gesteld. Jan De Nul investeert in innovatieve projectondersteunende uitrusting om de meest veilige en efficiënte oplossingen te kunnen bieden voor de volgende generatie offshore windparken.
Zo is er de zeer innovatieve kraan, één van de grootste in haar klasse. Ze wordt uitgerust met een Universal Quick Connector (UQC), ontwikkeld door Huisman, op basis van de expertise van Jan De Nul's operationele en engineering teams. Het resultaat is een baanbrekende innovatieve UQC, een grote stap voorwaarts in veiligere offshore hijsactiviteiten.
Het schip beschikt ook over een innovatieve monopile-grijper met bewegingscompensatie. Dankzij deze zeer geavanceerde elektrische monopile-grijper, met een geïntegreerd geleidings- en monitoringsysteem, zal Les Alizés de volgende generatie monopiles veilig, efficiënt en met uiterste precisie kunnen installeren.
Het op maat gemaakte installatiesysteem bestaat uit een set draagbeugels, inclusief railsysteem en kantelscharnier, voor de verplaatsing aan boord en de installatie van XXL-monopiles. Het ontwerp is bij uitstek geschikt om te werken in uitdagende weersomstandigheden en op woelige zee.
"We blijven ons richten op operationele efficiëntie, met het verbeteren van de veiligheid als belangrijkste doelstelling. De Universele Quick Connector, de innovatieve monopile-grijper met bewegingscompensatie en het volledig geautomatiseerde monopile-installatiesysteem passen perfect in onze strategie om geen manuele interventies op het dek te hebben tijdens installatiewerken. Door deze investering kunnen we de duurzame energie-industrie een ‘one-stop-shop’-installatie bieden”, zegt Jan Van De Velde, hoofd Nieuwbouwafdeling bij Jan De Nul Group.
Les Alizés wordt bovendien een hybride aangedreven schip met een ultra-lage CO2-uitstoot. Door diesel aangedreven generatoren worden gecombineerd met batterijtechnologie om de motorbelasting te optimaliseren en de potentiële energie te recupereren die vrijkomt bij de hijsactiviteiten. Bovendien kan het schip ook op biodiesel van de tweede generatie varen, waardoor de CO2-uitstoot tot 90% vermindert.
Les Alizés krijgt evens een zeer geavanceerd dubbel uitlaatfiltersysteem, dat tot 99% van nanodeeltjes uit emissies verwijdert met behulp van een dieselpartikelfilter (dpf) en de uitstoot van NOX en andere verontreinigende stoffen vermindert door middel van een selectief katalytisch reductiesysteem (scr), tot niveaus die in overeenstemming zijn met de EU Stage V-regelgeving. Les Alizés én de Voltaire worden samen de eerste twee zeewaardige installatieschepen ter wereld met extreem lage emissies.
(c) Jan De Nul