De Ortelius is reeds de vijfde sleephopperzuiger die Keppel Shipyard uit Singapore aan Jan De Nul Group oplevert. Eerder kwamen al drie kleinere hoppers met een beuninhoud van 3.500 m³ in de vaart en de Ortelius volgt nu zijn zusterschip Sanderus op met een beuninhoud van 6.000 m³. Alle schepen die Keppel Shipyard aan Jan De Nul leverde hebben een extreem lage emissie dankzij het speciale filtersysteem aan boord.
De Ortelius is gebouwd volgens de eisen van de EU Stage V- en Tier III-voorschriften van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), is dieselelektrisch aangedreven en kan baggeren tot een maximale diepte van 35 m. Het schip beschikt over een geringe diepgang, is zeer wendbaar en geschikt om te werken op plaatsen met een heel beperkte manoeuvreerruimte.
Nieuwe generatie schepen
“Dankzij onze nieuwe generatie hoppers zoals de Ortelius, voeren we baggerprojecten uit aan de laagst mogelijke emissiewaarden. Onze teams hebben nauw samengewerkt met de bouwers van de Keppel-scheepswerf om, ondanks de uitdagingen die door het Covid-19-virus werden veroorzaakt, de oplevering van de Ortelius te bespoedigen. We zijn er trots op te kunnen samenwerken met marktleider Keppel, die door hun technische expertise en uitstekende service borg staat voor een veilige oplevering van hoogwaardige schepen”, verklaart Robby De Backer, Director Newbuilding Department bij Jan De Nul Group.
"Onze samenwerking met Jan De Nul is almaar hechter geworden en dankzij een holistische bouwmethode hebben we deze baggerschepen met extreem lage emissies alle vijf op een veilige en efficiënte wijze kunnen opleveren. In de omgang met Covid-19 hebben we veilige beheersmaatregelen getroffen, de bedrijfsvoering geoptimaliseerd en onze leveringsketen gediversifieerd, zodat we op een veilige en efficiënte manier de opgelopen werkachterstand hebben kunnen inhalen”, zegt Tan Leong Peng, Managing Director (New Builds) bij Keppel Shipyard - O & M.
Jan De Nul is nu de trotse eigenaar van een reeks schepen van de nieuwste generatie en behoort daarmee tot de koplopers in de sector. De schepen zetten in op de nabehandeling van verbrandingsstoffen, wat in de scheepsbouwsector de sleutel is tot een betere luchtkwaliteit.
Zonder nabehandeling stoten interne verbrandingsmotoren schadelijke uitlaatgassen uit. Schepen die voorzien zijn van het geavanceerde filtersysteem doen dit niet. De katalysator maakt stikstofoxiden onschadelijk en de roetfilter houdt de fijnste deeltjes tegen. Luchtvervuiling en schadelijk fijnstof hebben daardoor geen directe impact meer op de gezondheid en de leefomgeving.
Jan De Nul Group geeft wereldwijd vorm aan water en land en levert complexe diensten aan de offshore energie- en energietransitiesector, houdt zich bezig met grote bagger- en verdedigingswerken op de rand van water en land, maar pakt evengoed uitdagende civiele en milieuwerken aan.
De Ortelius filtert uitlaatstoffen tot een ongezien minimum.