Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Jongeren willen veel dichter bij hun werk wonen

Zowat één miljoen Belgen, ruim een kwart van de werkende bevolking, is het vrijwel dagelijkse fileleed grondig beu en overweegt te verhuizen om niet meer dagelijks in de file naar het werk te moeten staan. Het zijn vooral jongeren van 18 tot 34 jaar (37%)  die echt stappen willen ondernemen om het woon-werkverkeer drastisch in te korten. De limiet ligt op 15 km, al mag het voor velen nog een stuk dichter bij huis zijn. Dat blijkt uit een uitvoerige rondvraag bij 570 werkende Belgen, uitgevoerd door iVOX in opdracht van de Antwerpse vastgoedgroep Immpact. Die laatste werkt nu al aan woonprojecten die helemaal afgestemd zijn op werkgelegenheid in de steden.

Jongeren willen veel dichter bij hun werk wonen   (1)

Eén uur en twintig minuten: zolang is de werkende Belg gemiddeld per dag onderweg van en naar het werk. Die tijd stijgt de jongste jaren nog. Niet zo verbazingwekkend, want bijna één op de vier Belgen (23%) woont vandaag op meer dan 30 km van zijn werk. Voor vele Belgen blijft het woon-werkverkeer dus een zware last. Volgens het onderzoek is ruim een kwart (27%) van hen bereid om te verhuizen om dichter bij het werk te wonen. Liefst 37% van de jongeren onder de 34 zou willen verhuizen om zo het woon-werkverkeer in te korten. Bij 35-55-jarigen gaat het om 21%, wat nog altijd veel is; bij 55-plussers is dat 20,5%.

“Ons woon-werkverkeer weegt steeds zwaarder door; maar wat vooral opvalt is dat de Belg meer dan ooit bereid is er iets aan te doen. Dat een kwart van de werkende Belgen vandaag zegt dat ze zouden verhuizen om niet meer dagelijks in de file te staan is een signaal dat we niet mogen negeren. De klik lijkt gemaakt, zeker bij de jonge generatie. Samen met de overheid moet de vastgoedsector er, zeker voor de jonge gezinnen, voor zorgen dat we in onze steden van morgen maximaal inzetten op een goede mix van wonen, werken en winkelen”, zegt Philippe Janssens, ceo van projectontwikkelaar Immpact.

Concreet wil vandaag meer dan de helft van de Belgen (59%) niet meer dan 30 km pendelen, en liefst minder. Bijna één op de drie (28%) van de bevraagden geeft aan op maximaal 15 km te willen wonen van zijn of haar werkplaats, al mag dat zeker nog korter zijn. Vooral dat laatste geeft volgens de vastgoedsector stof tot nadenken, want soms zorgt een afstand van 5 km tussen woonplaats en kantoor al voor stevige fileproblemen. Dat valt vooral op in Antwerpen, samen met Brussel één van de steden waar de mobiliteitsdruk het grootst is. Wie bijvoorbeeld in Ekeren woont en het Antwerpse Eilandje wil bereiken - een traject van amper 5 km - doet daar op een gemiddelde maandagochtend al snel een half uur of langer over.

“Zelfs als je maar op 10 km van je werk woont, sta je in een stad zoals Antwerpen, van welke richting je ook komt, tijdens de spitsuren al gauw minstens een half uur in de file. Niet alleen kost dat onze economie handenvol geld, het weegt ook door op ons algemene welzijn. De Belgen en vooral jongeren willen dat niet meer, daarom moeten we de woon- en werkplaatsen in de stad zeer goed op elkaar afstemmen”, aldus Philippe Janssens.

Om het fileleed in de steden drastisch te verminderen bouwen heel wat projectontwikkelaars vandaag al woonprojecten op strategische plekken, bijvoorbeeld dicht bij kantoren of bij aansluitingen op het openbaar vervoer.

Een goed voorbeeld van stads­ontwikkeling die jongeren dichter bij hun werk én naar de stad moet brengen, is het splinternieuwe woonproject Doktoren, een nieuwbouw aan het Antwerpse Eilandje, vlak aan Park Spoor Noord. Het wooncomplex, in totaal goed voor 154 woningen, ligt direct naast de nieuwe zorgcampus ZNA Cadix en de AP Hogeschool, die in de regio samen duizenden jobs voorzien.

“Het woonproject Doktoren is een schoolvoorbeeld van waar we met stadsontwikkeling anno 2019 in ons land naartoe moeten. Wonen en werken zijn er helemaal op elkaar afgestemd. Het nabijgelegen ziekenhuis en de hogeschool zijn een aantrekkingspool voor jonge gezinnen die er werken of die in elk geval in de nabije omgeving actief zijn. Door compact in de hoogte te bouwen beperken we bovendien de kosten en houden we de woningen betaalbaar”, besluit de ceo van projectontwikkelaar Immpact.

Nog vóór de bouw gestart is, merkt Immpact al heel wat interesse van kandidaat-kopers die werken in het nabijgelegen ziekenhuis of in de hogeschool. Met prijzen rond de 200.000 € mikken de flats in de Doktoren in de eerste plaats op werkende mensen. Appartementen met één slaapkamer zijn te koop vanaf 169.000 € en wooneenheden met twee slaapkamers vanaf 209.000 €. Eind 2020 trekken de eerste bewoners erin.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten