Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Kapitaalverhoging voor Belgische producent elektrische bestelwagens

Addax Motors uit Deerlijk, de Belgische producent van elektrische bestelwagens, krijgt een financiële injectie van 10 miljoen €, waarvan € 8 miljoen via een kapitaalverhoging. De middelen worden ingezet om de Europese groei verder vorm te geven. “De markt van elektrische voertuigen is hot. Door de boom in e-commerce is er een enorme vraag naar duurzame bestelwagens”, zegt CEO Jean-Charles Carrette.    

Addax Motors heeft elektrische bestelwagen
De oorspronkelijke aandeelhouders – de familie Carrette en Daniel Kedzierski – gingen op zoek naar extra kapitaal om de Europese ambities waar te maken. Die financiële steun vonden ze bij drie partijen, samen goed voor een kapitaalverhoging van 8 miljoen €. Daarbovenop komt nog eens 2 miljoen € via een klassieke bankfinanciering.
 
“We zijn erg verheugd dat de Federale Participatiemaatschappij SFPI-FPIM ons project steunt. Daarmee illustreert de Belgische overheid dat ze voluit gelooft in een product dat in België ontwikkeld en geproduceerd wordt. Wij kiezen er bewust voor om de maakindustrie lokaal te houden. We zijn trots op onze roots en houden ervan om groot te denken”, zegt Carrette.
 
Ook Resultance, een consultancybureau dat gespecialiseerd is in operationele excellentie, springt mee op de kar. Tot slot stapt ook een familiale investeerder mee in het kapitaal. De families Carrette en Daniel Kedzierski blijven wel de meerderheid van de aandelen behouden.

Nieuw model

Met deze financiële injectie zal Addax in eerste instantie zijn Europees distributiemodel uitwerken. Het bedrijf is al actief in twaalf landen, maar streeft naar een integrale dekking op het continent. “We gaan onze penetratie in de huidige markten vergroten en willen gefaseerd voet aan de grond krijgen in andere landen. Dat doen we met kleine elektrische bestelwagens die populair zijn bij steden en gemeenten, postdiensten, industriële sites, vakantieparken en last-mile delivery”, zegt commercieel directeur Daniel Kedzierski.
Intussen is het bedrijf ook gestart met de ontwikkeling van een tweede, groter bestelwagenmodel, dat dankzij een verhoogde autonomie vooral geschikt zal zijn voor post- en pakjesdiensten. Addax is ook al gestart met de aanwerving van extra medewerkers om deze groeiprojecten kracht bij te zetten.
 
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten