Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Knauf onderzoekt rendabiliteit van transport via waterwegen

Op de Belgische waterwegen varen steeds meer schepen met bulkgoederen of containers, maar palletvervoer via de binnenvaart staat vandaag nog in zijn kinderschoenen. Afwerkingsspecialist Knauf start in Wielsbeke een testproject om de rendabiliteit van palletvervoer over water te onderzoeken, als ecologisch alternatief voor het klassieke goederenvervoer over de weg. Het voorbije jaar hield Knauf alvast 14.000 vrachtwagens van de baan, goed voor een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot.

knauf hoofdfoto
Mahaux Benoit

Op 27 november vertrok in Wielsbeke de Oorderdam van partner Shipit, met aan boord gipsblokken van Isolava, een onderdeel van de Knauf-groep. De eindbestemming was de Akenkaai in Brussel, vlakbij de Canal Wharf van Valens. Het schip is uitgerust met een kraan, zodat de schipper zelf kan instaan voor het aan wal zetten van de palletten. Er komt dus geen vrachtwagen te pas aan het vervoer van 1.200 ton gipsblokken vanuit de productiesite in Wielsbeke tot aan de bouwwerf zelf.

Deze werfaanlevering past in een testproject van Knauf om de rendabiliteit te onderzoeken van palletvervoer van bouwmaterialen per binnenvaartschip. “Het verschuiven van goederenvervoer, van de weg naar de waterweg, is de toekomst. Maar waar het vervoer van bulkgoederen en containers over water een trend is, is dat niet het geval voor palletvervoer. Ook niet in de ons omringende landen; alleen Parijs vormt als stad een uitzondering. Nochtans zal het wegtransport alleen maar moeilijker en duurder worden; denk maar aan het dichtslibbende wegennet, zeker rond Brussel of de kilometerheffing voor vrachtwagens”, zegt Antoon Desmet, hoofd Internal Sales & Logistics bij Knauf-Isolava.

“Vermoedelijk zullen de meeste producenten van bouwmaterialen palletvervoer per binnenvaart pas overwegen als de financiële gevolgen van de congestie van het wegverkeer nog groter worden. Dat is gewoon een kwestie van tijd. Waar wij bijvoorbeeld vroeger met een vrachtwagen vlot drie ladingen op een dag rond kregen, zijn er dat vandaag steeds vaker twee. Niet de afstand speelt in ons land een rol, wel de tijd die de chauffeur verliest door de drukte. Uiteraard zullen de kosten van vervoer over water ook stijgen, maar niet in verhouding tot die van het wegtransport”, vervolgt Desmet.

Canal Wharf van Valens ligt alvast letterlijk aan het water. Wat het palletvervoer van kaai tot kaai betreft, kan de binnenvaart volwaardig concurreren met het wegvervoer. Dat geldt ook voor werven op korte afstand van het water. Het probleem stelt zich bij afzetplaatsen die aanzienlijk verder liggen en waar bijkomend transport voor een meerkost zorgt. Een grote hulp zijn wel de zogenaamde bouwmaterialendorpen van de haven die als hub dienen.

“We onderzoeken momenteel samen met experts van de VUB alle aspecten van een rendabele binnenvaart; want talrijke factoren spelen een rol in de logistieke puzzel. Maar we geloven 100% in de toekomst van palletvervoer via de waterweg, als ecologische en bedrijfszekere manier om grote hoeveelheden goederen veilig te transporteren”, aldus Antoon Desmet.

Knauf anticipeert en zet de toon op het vlak van palletvervoer via de binnenvaart, maar engageert zich met het ‘Knauf Blue’-concept al langer voor een milieuvriendelijke aanpak,  gaande van doorgedreven recyclage tot duurzame logistiek om de CO2-impact te beperken. Om de alternatieve transportmodus over het water een plaats te geven binnen de logistiek moest de afwerkingsspecialist vaak inventief voor de dag komen.

“In België liggen onze belangrijkste productiesites strategisch langs waterwegen: de Knauf-fabriek in Engis bij Luik aan de Maas en de vestiging in Wielsbeke in de regio Kortrijk langs het kanaal Roeselare-Leie. Dat is handig, maar natuurlijk zijn er ook investeringen nodig aan de laad- en loskades, de plaatsing van een kraan op het schip, een lift aan de kaaimuur, … Door zoveel mogelijk gebruik te maken van de binnenvaart willen we wel ons steentje bijdragen tot een ecologische toekomst. Ter vergelijking: een schip met een laadvermogen van 1.200 ton komt overeen met 50 vrachtwagens op de weg. Of visueel voorgesteld: één schip vervangt liefst vier kilometer vrachtwagens als je ze achter elkaar op de weg zou laten rijden. Niet alleen de CO2-reductie speelt een rol, ook de sociale en maatschappelijke kosten kunnen we met de binnenvaart fors beperken. Een win-winsituatie dus”, besluit Antoon Desmet.

Sinds november 2014 voegt Knauf ook gips toe aan een distributieplatform dat in samenwerking met de Haven van Brussel werd opgericht, om de groothandelsklanten in de centrumregio te bedienen. In 2016 vervoerde Knauf 422.289 ton (half)afgewerkte producten en ruwe materialen per boot. Dat betekent in de praktijk 325 transporten over het water (1.300 ton per boot) en dus ruim 14.000 vrachtwagens minder op de baan.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten