Laadpunten verplicht in parkings nieuwe of gerenoveerde gebouwen
De Vlaamse regering keurde zopas een besluit goed waardoor gebouwen en bijhorende parkings voorbereid worden op de doorbraak van elektrische voertuigen. Concreet geldt vanaf maart 2021 een verplichting voor de installatie van leidingen en/of laadpunten in parkings van nieuwe of gerenoveerde gebouwen. Daarnaast komt er vanaf 2025 een verplichting voor de installatie van laadpunten voor parkings van bestaande niet-residentiële gebouwen.
De Vlaamse regering heeft de jongste jaren werk gemaakt van een basisnetwerk van publieke laadpunten. Deze nieuwe beslissing moet er nu voor zorgen dat het publieke netwerk wordt aangevuld met een versterkt semipubliek en/of privaat netwerk om te voorzien in toekomstige laadbehoeften.
“Indien we de Vlaming de overstap willen laten maken naar zero-emissie voertuigen, moeten we er samen voor zorgen dat die wagens op voldoende en goed gelegen plaatsen opgeladen of getankt kunnen worden. Met deze beslissing zorgen we er alvast voor dat er de komende jaren veel laadpunten bij zullen komen in private parkings”, zegt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir.
Extra verplichtingen
De beslissing van de Vlaamse regering zorgt voor extra verplichtingen voor nieuwe of gerenoveerde residentiële en niet-residentiële gebouwen met twee of meer parkeerplaatsen. Deze moeten worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.
Voor nieuwe of gerenoveerde niet-residentiële gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen zullen volgende verplichtingen gelden:
- Het voorzien van minstens twee oplaadpunten.
- Het voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, voor minstens één op vier parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten in een later stadium mogelijk te maken.
11 maart 2021
De bovenstaande verplichtingen gelden voor omgevingsvergunningen vanaf 11 maart 2021. De eigenaar van het gebouw of de vergunninghouder is verantwoordelijk om hieraan te voldoen.
Daarnaast moeten bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen ten laatste op 1 januari 2025 uitgerust worden met minstens twee oplaadpunten.
Daarnaast moeten bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen ten laatste op 1 januari 2025 uitgerust worden met minstens twee oplaadpunten.
Het besluit voorziet tevens de mogelijkheid om het ambitieniveau van de verplichtingen naar boven bij te stellen op basis van de evolutie van het aantal elektrische voertuigen. De definitieve goedkeuring van het besluit volgt na de voorziene consultaties.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert positief. “De komende jaren zullen we massaal inzetten op de uitrol van publieke laadinfrastructuur om de vergroening van ons wagenpark te ondersteunen en te stimuleren. Maar naast een publieke uitrol, zijn er ook inspanningen nodig om private of semi-publieke laadinfrastructuur te realiseren. Het is daarom belangrijk dat er laadvoorzieningen worden aangelegd bij de parkeerplaatsen van grotere gebouwen die gebouwd of gerenoveerd worden. Daarmee kijken we vooruit naar en anticiperen we op een toekomst waarin er enkel nog zero-emissie wordt gereden”, aldus minister Peeters.