Leuven investeert 4,4 miljoen € in nieuwe straten
Zes Leuvense straten worden zowel bovengronds als ondergronds volledig heraangelegd. Het gaat om de Edward van Evenstraat, de Monnikenstraat, de Prelatenstraat, de Noormannenstraat, de Hoegaardsestraat en de Duivelsweg. In totaal gaat het om een investering van 4,4 miljoen €. De aanbestedingen worden eerstdaags gepubliceerd.
De riolering in de Edward van Even-, de Monniken- en de Prelatenstraat is aan vervanging toe. Er wordt een riolering aangelegd die afvalwater en regenwater gescheiden houdt, zoals tegenwoordig de norm is. De drie straten die er als gevolg van talrijke nutswerken in het verleden uitzien als een lappendeken worden volledig heraangelegd. Een grote strook, bestemd voor laden en lossen, wordt aangelegd in printbeton. Dit duurzame materiaal biedt niet alleen een onbeperkte vrijheid in ontwerp en uitvoering, maar is ook onderhoudsvriendelijk. Bovendien verzakt het niet, het komt nooit los te liggen zoals bij kasseien en klinkers wel het geval kan zijn en er groeit geen onkruid tussen.
“De drie straten zijn de invalswegen voor studentenrestaurant Alma 2 en de achterliggende campus van Sociale Wetenschappen. Daarom kiezen we voor een aanleg als woonerf, waar de nadruk ligt op zacht verkeer zoals fietsers en voetgangers. We planten ook bomen in de straten, want nu staat er geen enkele. De kostprijs voor de werkzaamheden aan deze straten wordt geraamd op 1,54 miljoen €. De werken zullen ongeveer een jaar duren”, verklaart de Leuvense schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets.
Noormannenstraat
De Noormannenstraat, een woonwijk in het hart van de stad, wordt eveneens volledig heraangelegd. De werkzaamheden zullen ongeveer een jaar duren en de kostprijs wordt geraamd op 1,35 miljoen €. Ondergronds wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd, evenals enkele buffers tegen overvloedig regenwater. De aanleg van de straat komt er in overleg met de buurt.
“Als we over de hele lengte van de straat voetpaden van anderhalve meter breed wilden aanleggen, moest de helft van de parkeerplaatsen in de straat verdwijnen. Dat zou een grote impact hebben op de buurt, waar de parkeerdruk hoog ligt. Samen met de bewoners kwamen we overeen dat in het eerste deel van de Noormannenstraat aan beide zijden van de straat nog steeds geparkeerd kan worden. Daar zullen de voetpaden wel wat worden versmald tot 90 cm. In het tweede deel van de straat kan parkeren slechts aan één zijde, maar komen er brede voetpaden”, vertelt de schepen.
“In totaal verdwijnen er slechts een vijftal parkeerplaatsen. Om die te compenseren en om de hoge parkeerdruk in de buurt op te vangen hebben we een overeenkomst gesloten met de KU Leuven, die in de straat een personeelsparking heeft. Die parking zullen we heraanleggen, waarna hij gedeeld kan worden met buurtbewoners. Dit concept van gedeeld gebruik van parkings gaan we trouwens vaker proberen toe te passen in de binnenstad omdat het een manier is om de schaarse ruimte in de stad optimaal te benutten”, aldus Dirk Robbeets.
Hoegaardsestraat
De Hoegaardsestraat in Kessel-Lo wordt nog dit jaar een fietsstraat, en ook hier wordt de riolering vernieuwd en gescheiden aangelegd. De straat zal net zoals de Parkstraat in Leuven-centrum in het midden een zogenaamde rammelstrook krijgen. Aan beide kanten wordt een voetpad van anderhalve meter breed aangelegd. De buurt kampt regelmatig met wateroverlast en ook dat probleem wordt aangepakt. Daardoor kan Leuven voor dit dossier rekenen op een Vlaamse subsidie van 450.000 €. Ook de Duivelsweg, een aangename weg over het domein van Abdij van Park naar het Sint-Albertuscollege en Haasrode Researchpark, wordt heraangelegd om het fietscomfort te verbeteren. De werken aan beide straten zullen ongeveer anderhalf jaar in beslag nemen. De kostprijs wordt geraamd op 1,58 miljoen €.