Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

LeydenJar start proeffabriek voor superaccu

LeydenJar opent dit jaar de deuren van een proeffabriek in Eindhoven. “Hier moeten de eerste accu’s van de band rollen”, zegt Christian Rood. Hij staat mede aan de basis van de in oktober 2015 opgerichte spin-off van onderzoeksinstituut TNO. Met de technologie van LeydenJar moeten de accu’s voor transport of woningen langer meegaan.

LeydenJar start proeffabriek voor superaccu

Vooral bij grote Europese automakers zijn accu’s steeds gewilder. Komende jaren moet daarom de productie hiervan flink worden opgeschroefd. De Europese Commissie wijdt daar zelfs een grootschalig onderzoeksprogramma aan: Battery 2030+. Want of het nu voor de elektrische auto is, de smartphone of voor energieopslag: gebruikers klagen overal over de korte gebruiksduur. ‘Range-anxiety’ is één van de drempels die elektrisch transport van personen en goederen nog moet overwinnen.

Meer energie

“In onze accu’s zit 50% meer energie dan de klassieke batterijen”, zegt Rood. Het geheim zit hem in de anode (de minpool) van de lithium-ionbatterij. Die wordt in veel gevallen van grafiet gemaakt. LeydenJar maakt hem van silicium.

“Vanwege deze batterijtechnologie zijn we ingestapt’, zegt Marc de Haas van investeerder BOM Brabant Ventures. Samen met TNO en Doen Participaties stak de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij geld in de start-up. Tel daar een Europees innovatiekrediet bij op, en je komt op een totaal van 4 miljoen € aan groeigeld voor de onderneming. Komende zomer wil het bedrijf nog eens 15 miljoen € ophalen. LeydenJar, dat nu dertien medewerkers telt, wil dan vijfentwintig werknemers op de loonlijst hebben. LeydenJar denkt pas over twee jaar winst te maken

De Haas denkt dat LeydenJar een cruciale bijdrage kan leveren aan de energietransitie. “De meeste batterijen worden gemaakt met de uitstoot van veel CO2”, zegt hij. “LeydenJar maakt minder gebruik van ruwe materialen en gebruikt als hoofdbestanddeel zand.”

Toeleverancier

Uiteindelijk wil het bedrijf een soort toeleverancier van machines worden waarmee andere ondernemingen deze superbatterijen kunnen maken. “Vanuit Nederland willen we met onze technologie een concurrerende batterijsector in Europa ondersteunen’, zegt Rood ambitieus. Maar eerst moet de eigen massaproductie van superbatterijen nog beginnen.”

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten