Lvz’s nemen mooie start
51 voertuigen zijn sinds begin december 2018 vergund als langere en zwaardere vrachtwagen om op het goedgekeurde Vlaamse netwerk ritten uit te voeren. Behalve op het basisnetwerk kunnen ze ook terecht op de reeds 30 goedgekeurde aantakkingstrajecten. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) zopas opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
Voor langere en zwaardere vrachtwagens (lzv’s), ook wel ecocombi’s genoemd, zijn nog eens 31 trajecten in beoordeling. In juli zal er een nieuwe aanvraagperiode zijn en kunnen er nog eens maximaal 30 goedgekeurd worden. Deze komen bovenop het bestaande basisnetwerk voor lzv’s dat vooral bestaat uit autosnelwegen. Momenteel hebben 51 voertuigen een vergunning om dit netwerk te gebruiken. “Op de korte tijd dat het mogelijk is om een vergunning aan te vragen, sinds begin december 2018, is dit reeds een behoorlijk aantal”, meent Marino Keulen.
Minder uitstoot
Een lvz of ecocombi is een wegcombinatie die 25,25 m lang kan zijn en een totaal gewicht op de grond heeft van 60 ton, vergeleken met 16,5 m en 44 ton respectievelijk voor een conventionele trekker/opleggercombinatie. De laadcapaciteit bedraagt 52 Europalletten in plaats van 33. Het laadvermogen is liefst 40 ton, tegenover 28 ton voor een klassieke trekker en oplegger. De vermindering van de CO2-uitstoot per vervoerde ton bedraagt ongeveer 20% in vergelijking met een klassiek voertuig. Grofweg kunnen twee lvz’s drie gewone vrachtwagens vervangen, wat meteen ook een oplossing biedt voor het tekort aan chauffeurs.
Aantakking
De aantakkingstrajecten dienen vooral om de lzv’s van het bedrijf in kwestie naar de autosnelweg te leiden. Deze routes worden beoordeeld op basis van veiligheid en geschiktheid om lange en zware vrachtwagens toe te laten. De meeste routes die niet goedgekeurd worden, vallen af omwille van infrastructurele problemen (bv. een te korte invoegstrook). Omdat deze door ruimtegebrek niet altijd opgelost kunnen worden, krijgen deze routes geen goedkeuring. Indien daar met een eenvoudige ingreep een mouw aan gepast kan worden, wordt dit bekeken in samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en kan men nadien alsnog een aanvraag doen.
Evaluatie
“Omdat onze autosnelwegen kreunen onder de structurele files, bieden lzv’s een kans om via gecombineerd vervoer vrachtwagens van de weg te halen. Hiervoor zijn er echter voldoende aantakkingstrajecten noodzakelijk zodat men vlot en veilig het bedrijventerrein in kwestie kan bereiken. Omdat de komende jaren nog vele bijkomende trajecten goedgekeurd zullen worden, zie ik hier wel toekomst in. Ook vele bedrijven kijken met belangstelling uit naar de evaluatie van de eerste maanden in de praktijk van lzv’s om nadien toe te treden”, besluit Marino Keulen.