Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

MAN: eTGE gaat in massaproductie vanaf juli

MAN stelt een puur elektrische bestelwagen voor. De eTGE komt met zijn elektromotor tegemoet aan de vraag naar emissievrije distributie en vrachtvervoer in de stad. Met een autonomie tot 160 km en een laadvermogen van 950 tot 1.700 kg is de elektrische TGE daar perfect voor uitgerust, afhankelijk van de typegoedkeuring (3,5 of 4,25 ton).

man
MAN
Steden worden steeds meer geconfronteerd met de uitdaging om een gezond klimaat en de eisen van hun inwoners inzake levenskwaliteit te verzoenen met goederenvervoer en leveringen in stadscentra. Als oplossing voor dit probleem worden ideeën ontwikkeld om het verkeer op bepaalde tijdstippen te beperken of volledig uit de stad te bannen, naast nieuwe transport- en mobiliteitsconcepten. MAN  ontwikkelt producten die daar op inspelen en is intussen overgegaan tot de commercialisatie van zijn eerste volledig elektrisch aangedreven productievoertuig.

Ongeveer 70% van alle lichte bedrijfsvoertuigen die in steden worden gebruikt, leggen gemiddeld minder dan 100 km per dag af, aan een lage gemiddelde snelheid. Het theoretische rijbereik van de eTGE is met zijn 160 km geschikt voor ongeveer driekwart van alle transport in stadskernen. Vroeg of laat wordt het net als bij de gsm doodnormaal om een puur elektrisch voertuig aan te sluiten op de netstroom en het ‘s nachts op te laden voor de volgende dag.

De oplaadtijd varieert. Een laadstation van 40 kW herlaadt de batterij in 45 minuten tot 80%. Aan een wallbox met wisselstroom is de MAN eTGE weer volledig operationeel na iets minder dan 5,5 uur en bij gewone netstroom (220 V AC) heeft hij ongeveer negen uur nodig voor een volledige lading. Met het juiste onderhoud verliest de oplaadbare batterij van 36 kWh slechts 15% van zijn capaciteit na tien jaar of na ongeveer 2.000 oplaadcycli. Met name het feit dat afzonderlijke modules van zes of twaalf cellen afzonderlijk kunnen worden vervangen, draagt daartoe bij.

De modules zitten onder een iets hogere laadvloer, die ook wordt gebruikt bij dieselversies met achterwielaandrijving.

In de elektrische TGE met voorwielaandrijving werd gekozen voor een permanent bekrachtigde synchrone motor met een maximaal beschikbaar vermogen van 100 kW. Die heeft een koppel van 290 Nm, dat onmiddellijk beschikbaar is over het hele toerentalbereik en zo een uitstekende wendbaarheid garandeert. In combinatie met de maximumsnelheid van 90 km/u levert dat een verbruik op van ongeveer 20 kWh per 100 km.

Behalve het laadvermogen liet de invoering van elektrische technologie ook de rijhulpsystemen intact. De eTGE wordt geleverd met een uitgebreid gamma ingebouwde standaarduitrusting, waaronder een navigatiesysteem, een verwarmde voorruit en andere kenmerken waardoor het rijden eenvoudiger en veiliger wordt. Net als alle TGE’s is hij standaard nog steeds voorzien van een noodremhulp (EBA).

Tijdens de initiële uitrolfase kan de MAN eTGE besteld worden met een standaardwielbasis en een hoog dak. In Duitsland werden de eerste klantenaanvragen voor de MAN eTGE reeds geregistreerd alsook de eerste verkoopcontracten ondertekend. Deze elektrische bestelwagen zal ook in België geleverd worden.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten