Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

'Meer informatie en sensibilisering nodig'

De Belgische verwarmingsinstallateurs zijn vragende partij voor meer sensibilisering en toelichting omtrent energielabels vanuit de overheid. Dit moet ervoor zorgen dat de labels duidelijker worden voor consument en installateur. Dit zijn enkele conclusies uit een recent onderzoek van Remeha, fabrikant van huishoudelijke en industriële verwarmingsoplossingen, bij 200 Belgische installateurs.

'Meer informatie en sensibilisering nodig'

Sinds 26 september 2015 vallen nieuwe verwarmingstoestellen en warmwatertoestellen onder een kersverse Europese wetgeving. Het gaat om alle cv-ketels, warmwatertoestellen met een vermogen ' 400 kW en warmtewisselaars en warmwateropslagtanks van ' 2.000 l. Elke nieuwe verwarmingsketel of verwarmingsinstallatie moet enerzijds aan een minimale energieprestatie voldoen (voor huishoudelijke verwarmingstoestellen een seizoensrendement van minstens 86%, voor zowel niet-condenserende als condenserende gas- en stookolieketels.) en krijgt anderzijds een energielabel opgeplakt (voor de toestellen met een vermogen van ' 70 kW en opslagtanks van ' 500 l). Een half jaar na deze verplichting is er echter zowel bij de installateur als bij de consument nog veel onwetendheid over de energielabels voor verwarmingstoestellen.

Wet niet altijd toegepast

De wetgeving bepaalt onder meer dat bij elke offerte voor een verwarmingsinstallatie ook het energielabel moet worden meegegeven. Eén op de twee van de ondervraagde installateurs bevestigt dit standaard mee te geven. Toch denkt bijna 85% dat collega-installateurs dat niet doen.

'Er is duidelijk nog werk aan de winkel. Ik zie hier enkele verklaringen voor. Allereerst is er nog steeds heel wat onwetendheid over de ErP-wetgeving, zowel bij installateur als bij consument. Daarbij vraagt de berekening van een systeemlabel bijkomende aandacht van de vakman. Een pakketlabel berekenen aan de hand van rekenbladen is zeker geen evidentie. Het is dan ook de vraag of het de installateur loont om deze investering te maken in de offertefase, als de consument hier toch niet bij stilstaat', zegt Steven Deygers, energie-expert van Remeha.

Elk toestel dat bij een fabrikant de fabriek verlaat, bevat standaard een energielabel. 'Dus het zou eenvoudig moeten zijn. Maar een verwarmingsinstallatie is meer dan de ketel alleen. Meestal is er ook een thermostaat voorzien en zijn sommige installaties een combinatie met een warmtepomp en/of een zonneboiler. Dan volstaat het productlabel niet meer, maar moet de installateur een pakketlabel berekenen.'

Consumenten kijken in eerste instantie naar hun comfort.

En hier is volgens een kleine 20% van de installateurs de berekening onduidelijk. Er is een manuele berekeningsmethode met rekenbladen die extra administratie vraagt. Fabrikanten bieden rekentools aan om dit extra werk uit handen te nemen. 'Een rekentool helpt de installateur bij de berekening van een totaalinstallatie. Maar die uitkomst is niet altijd dezelfde als de manuele berekening waar meer fouten kunnen gemaakt worden', weet Steven Deygers. Uit de enquête blijkt ook dat voor sommige installateurs de combinatie van verschillende merken moeilijk te berekenen is en dat er ook onduidelijkheid is over de interpretatie van warmwaterbereiding.

De sector vraagt meer informatie, controle en sensibilisering vanuit de overheid. Liefst 65% van de respondenten is hier voorstander van.

Consument

De consument ligt absoluut niet wakker van het energielabel voor verwarmingsinstallaties: bij de ondervraagde installateurs vraagt driekwart van de klanten niet naar het energielabel van zijn installatie. Bovendien kiest slechts 1 op de 3 klanten een toestel in functie van het energielabel.

'Consumenten kijken in eerste instantie naar hun comfort. Een gezin dat bijvoorbeeld veel sport, neemt vaker de douche en zal dus ook meer warm water verbruiken. Hetzelfde geldt voor een grote badkamer met regendouche en ligbad. Daar ligt het warmwaterverbruik ook hoger dan in een badkamer met enkel een compacte douche. Een gekwalificeerde installateur zal altijd kijken naar wat de klant nodig heeft en hoe belangrijk comfort voor hem is. Hij zal dus een oplossing voorstellen in functie van zijn persoonlijke situatie en noden, weet Steven Deygers.

Prijsaspect

Uiteraard speelt het prijsaspect ook mee voor de klant. 'Mensen kijken ook vaker naar de prijs dan naar het energielabel. Voor een oplossing met een hoger energielabel betaalt de consument snel 500 tot 1.000 ' meer. En dat is dan een afweging tussen portemonnee en milieu. Vergelijk het met de auto-industrie: een hybride of elektrische wagen is beter voor het milieu, maar kost een pak meer dan een wagen met klassieke brandstof.'

Grote vermogens

Remeha is een Belgische fabrikant van centrale verwarmingsproducten voor de woning- en utiliteitsbouw. Het bedrijf bedient meer dan 200 groothandelpunten en 600 installateurs met oplossingen in gasketels, stookolieketels en hernieuwbare energie voor zowel verwarming als warmwatercomfort. Remeha is in België naar eigen zeggen al jaren marktleider in gasverwarmingssystemen voor grote vermogens (ziekenhuizen, sportcomplexen, scholen, kantoren en winkelcentra).

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten