Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Mexicobruggen zijn klaar voor de toekomst

De twee Mexicobruggen liggen sinds enige tijd weer zusterlijk naast elkaar aan het Eilandje in Antwerpen. Beide bruggen werden begin 2016 weggenomen voor restauratie. De bruggen werden weer op hun plaats gelegd door Aertssen Kranen nv uit Stabroek (foto 1).

Mexicobruggen 1

Nieuwe tramlijn

Het Eilandje wordt omgevormd van havengebied naar een woon- en recreatiezone. Voor de nieuwe bewoners van de wijk wordt een nieuwe tramlijn aangelegd die het Eilandje verbindt met het centrum van de stad. Daarom werden de twee bruggen bij Aelterman in Gent gerestaureerd met inachtname van het historische kader van de als erfgoed beschermde bruggen. De oostelijke brug werd tijdens de werken uitgerust met een dubbel tramspoor, de westelijke brug dient enkel voor wegverkeer.

De bruggen werden in november van vorig jaar in Gent met ‘self propelled modular transporters’ (spmt) op pontons gereden en van daaruit naar Antwerpen gevaren. Bij aankomst in Antwerpen werden de bruggen op het ponton gedraaid met een eerste reeks van 24 aslijnen die ‘side by side’ opgesteld stonden. Zo kwamen de bruggen dwars op het ponton tussen de landhoofden te staan.

Hoogteverschil

Vervolgens werden ze door een combinatie van een mobiele hijskraan Demag AC700 en een bijkomende reeks van 2 x 6 aslijnen spmt van het ponton op hun plaats gelegd. Opmerkelijk hierbij was dat de tweede reeks spmt (12 aslijnen) bovenop de eerste reeks (24 aslijnen) rijdt om het hoogteverschil tussen het ponton en de kaaimuur te overbruggen (foto 2). Zo rijdt deze met de ene zijde van de brug achteruit de kaai op. Door de spmt te laten afzakken kon deze op zijn plaats gelegd worden.

Binnenkort is de Londenbrug aan de beurt om te worden vervangen.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten