Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

N-VA wil duurzamere onkruidbestrijding op spoorwegen

De Belgische spoornetbeheerder Infrabel zet sinds 2002 een speciale sproeitrein in om het Belgische spoorwegennet en de spoorwegbermen onkruidvrij te houden. Jaarlijks sproeit die trein enkele honderdduizenden liters met water verdunde pesticiden en herbiciden. Onverdund gaat het om 16.000 tot 24.000 l. Voor N-VA-kamerlid Wouter Raskin zijn dat zorgwekkende cijfers. In een resolutie vraagt hij de regering een werkgroep op te richten om een duurzaam en financieel haalbaar alternatief voor de onkruidtrein uit te werken.

N-VA wil duurzamere onkruidbestrijding op spoorwegen

'In de Europese Unie bestaat een duidelijke tendens om chemische onkruidverdelgers te vervangen door duurzamere middelen', zegt Raskin. 'Ook ons land werkt hieraan mee. Zo geldt sinds begin 2015 voor alle openbare diensten en overheden in Vlaanderen een verbod om pesticiden te gebruiken in open lucht. Het gevaar van deze stoffen voor mens en milieu is immers welbekend', weet Raskin. Toch is het toegelaten om af te wijken van dit verbod, wanneer geen afdoende niet-chemische middelen voorhanden zijn of wanneer chemicaliënvrij beheer een te hoge kost met zich brengt. Spoorwegbeheerder Infrabel kreeg zo'n toelating.

Impact milderen

Infrabel is zich bewust van de schadelijke impact van chemische onkruidverdelgers. Daarom heeft het sinds de invoering van de onkruidtrein verschillende maatregelen genomen om deze impact te milderen. 'Zo werd er werk gemaakt van een betere selectie van de bestrijdingsmiddelen en een meer gerichte verspreiding van de producten dankzij preventieve bouwingrepen en camera­detectie. Gevoelige zones, zoals waterwingebieden, worden zelfs volledig chemicaliënvrij onderhouden', weet Raskin.

Duurzaam alternatief

De inspanningen van Infrabel blijven niet zonder resultaat: de milieu-impact is de afgelopen jaren sterk gedaald. De hoeveelheid gebruikte producten blijft echter op hetzelfde niveau en kende in 2014 zelfs opnieuw een toename. 'De initiatieven van Infrabel om het gebruik van chemische verdelgers in te perken, volstaan helaas niet. We moeten daarom verder durven kijken naar maatregelen voor duurzame onkruidbestrijding, die het gebruik van chemische producten structureel kunnen vervangen', zegt Wouter Raskin.

Werkgroep

In een resolutie roept de volksvertegenwoordiger de regering op een werkgroep samen te stellen die op zoek gaat naar een duurzaam en financieel haalbaar alternatief. 'Bedoeling moet zijn om zo gering mogelijk chemische verdelgingsmiddelen te gebruiken, zonder de veiligheid van het spoorwegennet in gevaar te brengen. Dat laatste blijft uiteraard topprioriteit', besluit Raskin.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten