Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Nieuw busstation en mobiliteitsknooppunt in Bree

De stad Bree, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Lijn hebben het nieuwe busstation langs de Baron de Taxislaan ingehuldigd. Het busstation scoort hoog op het vlak van veiligheid en comfort en de doordachte vormgeving met de opvallende luifel en het samenspel van strakke lijnen en speelse elementen zorgen voor een aantrekkelijk geheel. De nieuwe busstopplaats past dan ook perfect op deze locatie, een site waar resoluut de kaart van alternatieve vervoersmodi getrokken wordt. Naast het ruime busstation,werden hier de voorbije maanden ook veilige wandel- en fietspaden en een fiets- en wandeltunnel gerealiseerd. Nu de werken afgerond zijn, mogen de betrokken partners, studiebureaus Antea en Arcadis en aannemer Colas Belgium, terecht trots zijn op hun prestatie.

Nieuw busstation en mobiliteitsknooppunt in Bree

"Toen de stad Bree in het kader van haar mobiliteitsplan voorstelde om het busstation van het centrum van de stad te verhuizen naar een nieuwe locatie aan de Baron de Taxislaan zag vervoersmaatschappij De Lijn dit meteen als een opportuniteit. Niet alleen omdat hier genoeg plaats is om een ruim, aantrekkelijk en vooral kwalitatief busstation uit te bouwen, maar vooral ook omwille van de ligging vlakbij de diverse scholen en het ziekenhuis", zegt Heidi Roubben, directeur van De Lijn Limburg.

De kwaliteit van busgebruik hangt immers niet alleen af van dienstregelingen en wachttijden; ook de omgeving, de aanwezige infrastructuur, de beleving en het veiligheidsgevoel spelen een rol. Vandaag staat hier een modern, gebruiksvriendelijk busstation. Er zijn acht comfortabele busperrons. Alles is voorzien om dit busstation efficiënt, veilig en goed toegankelijk te maken, op maat van de busgebruikers. Dankzij de grote luifel (een ontwerp van de Breese Veldeman Group) en schermen zijn reizigers goed beschut tegen wind en regen. Voorts zijn er zitbanken, efficiënte verlichting, een duidelijke signalisatie, looplijnen voor blinden en slechtzienden en perrons die ook voor rolstoelgebruikers vlot toegankelijk zijn aanwezig. Reizigers worden geïnformeerd via realtime informatieborden en auditieve informatie.

De stad Bree bouwt deze site uit als veilige schoolomgeving, maar ook als mobiliteitsknooppunt waar openbaar vervoer, fiets- en voetgangersverkeer de hoofdrol spelen, zonder daarbij het autoverkeer te verwaarlozen. Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts is alvast enthousiast over de aanpak. "Op deze nieuwe site spelen de alternatieve vervoersmodi een hoofdrol. Dankzij het nieuwe busstation en de veilige toegangswegen kunnen pendelaars en bezoekers vlotter en comfortabeler de site bereiken. Het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen wordt slim gestimuleerd. Ik hoop dat vele steden het goede voorbeeld van Bree volgen", zegt Weyts.

Wat vroeger een kruispunt was, is nu een mobiliteitsknooppunt waar openbaar vervoer, fiets- en voetgangersverkeer en auto?s zij aan zij hun eigen ruimte hebben gekregen. Het knooppunt gaat op alle vlakken sterk vooruit: veiligheid, doorstroming van het verkeer en gebruiksgemak. De aanpassingen omvatten afgescheiden wandelpaden, dubbelrichtingsfietspaden, een brede fiets- en wandeltunnel onder de N73 en een fietsstraat waar fietsers absolute voorrang hebben op autoverkeer.

“Op deze vernieuwde scholencampus passeren dagelijks meer dan 2.000 leerlingen en zowat 340 leerkrachten. De aanpassing van de Rode Kruislaan was ook daarom een noodzaak voor een optimale verkeersveiligheid. Met deze realisatie is één van de grootste mobiliteitsprojecten in Bree zeer geslaagd te noemen, en vormt het een dagelijks gemak voor de vele automobilisten, fietsers, busgebruikers en voetgangers", aldus burgemeester Liesbeth Van der Auwera.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten