Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Nieuwe generatie impactbrekers voor de recyclagesector

De Van Laecke Group introduceert de Terex Finlay I-120 op de markt. Deze nieuwe impactbreker met hoge capaciteit is de jongste aanwinst in het uitgebreide gamma van breek- en zeefinstallaties. Met zijn 38 ton is de machine een interessante combinatie van capaciteit en mobiliteit, want de volledige configuratie kan in één transport vervoerd worden.

terex

Deze krachtpatser wordt aangedreven door een Scania DC9 Stage IV-dieselmotor met 294 kW/400 pk. Als brekerkamer werd gekozen voor de Terex CR038 met halfopen rotor en volledig hydraulisch instelbare breekplaten. Deze tweede generatie I-120 beschikt over een bunker van 8 m³ die volledig hydraulisch inklapbaar is voor transport.

De bunker werd ontworpen met gebogen hoeken, om het vastklitten van kleverig materiaal in recyclingtoepassingen tegen te gaan. Daarnaast heeft de machine een heavy-duty vibrerende invoertafel en een volledig onafhankelijke, geïntegreerde voorzeef. Voor een perfect eindproduct is het tevens mogelijk de nieuwe impactbreker, zowel voor sloop- als voor recyclagetoepassingen, te voorzien van een nazeef en een terugvoerband. In deze RS-uitvoering weegt de machine 49 ton.

Wingplates

Met de Terex Finlay I-120 kan de Van Laecke Group een impactbreker aanbieden op maat van de recyclingsector. Terex Finlay bouwde dan ook, in samenwerking met het technische team van de Van Laecke Group, tien recycling-features in zijn nieuwe impactbreker. Optioneel kan men kiezen om wingplates op de voedingsbunker te plaatsen om het laden van de machine aan de kopzijde mogelijk te maken. Er kan gebruik gemaakt worden van de afzonderlijke voorafzeving van 2.400 mm op 1.200 mm om een grote hoeveelheid fijn materiaal te verwerken. Deze voorafzeving kan in verschillende uitvoeringen zoals vingers, bofor bars of punchplate worden geleverd.

In het hart van de breker vindt men een zware rotor van 1.033 mm op 1.100 mm. Door deze zware uitvoering wordt meer energie ontwikkeld tijdens het breken, waardoor onbekende capaciteiten gehaald kunnen worden. De zware rotor start probleemloos met de speciaal ontwikkelde Desch Revox-koppeling, die er o.a. voor zorgt dat er geen overbodige slijtage aan de koppeling of de riemen is. De rotor werd optimaal gepositioneerd in het brekerhuis, waardoor het materiaal en vooral ook ijzer makkelijk door de breker gaat.

Trilgoot

De trilgoot onder de breker werd op een hoek van 14° geplaatst om een snelle evacuatie van het gebroken en het bypass-materiaal te garanderen. Boven de hoofdtransportband werd een tunnel gebouwd om te voorkomen dat metaal en wapening zich vasthaken onder het motorcompartiment.

De vlakke, 1300 mm brede hoofdtransportband heeft een dubbele hydraulische aandrijving om hoge tonnages aan te kunnen en toch een goede werking van de magneet te kunnen garanderen. De hoofdtransportband kan bovendien hydraulisch zakken om eventuele blokkades los te krijgen. Op de RS-versie zorgen blower units voor het verwijderen van de lichte delen uit de overmaat van de zeefbox.

Bijkomend voorziet de Van Laecke Group de mogelijkheid om een eigen permanente magneet te plaatsen voor een nog betere verwijdering van het ferro-materiaal.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten