Nieuwe stalen boogbrug voor Zutendaal
De nieuwe stalen boogbrug van Zutendaal wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. De oude brug werd half oktober vorig jaar afgebroken om plaats te maken voor een hoger stalen exemplaar met extra aandacht voor veiligheid en fietspaden.
De constructie van de staalstructuur van de nieuwe brug gebeurde in een atelier. Vervolgens werden de brugonderdelen per schip naar Zutendaal gevaren en geassembleerd op een montageterrein langs het Albertkanaal. Vorig weekend werd de gemonteerde brug van het montageterrein naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. Als alles volgens planning verloopt, zal de nieuwe brug in juni worden geopend voor het verkeer.
De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,6 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 m.. De herbouw van de brug kadert in de opwaardering van het Albertkanaal, dat vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen is. Het kanaal vormt een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt via het Albertkanaal ongeveer 40 miljoen ton aan goederen vervoerd. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 per dag minder op onze wegen.
“Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,1 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot”, licht ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv, toe.
“Vlaanderen investeert 10 miljoen € in deze nieuwe en hogere brug. We pakken stap voor stap alle bruggen aan en verhogen zo de capaciteit van het Albertkanaal met 25%. Zo wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.
“Onze waterwegen moeten veilig en innovatief zijn en beantwoorden aan de vragen en vereisten van de klanten. Het Albertkanaal kreeg in de loop der jaren al een grote facelift om de groeiende trafieken op te vangen. Een verdere upgrade is intussen in volle uitvoering. Intussen zijn reeds 33 van de 62 bruggen verhoogd en zijn 15 andere bruggen in de uitvoeringsfase. Eind 2022 moet het hele traject klaar zijn”, besluit Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.