Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Oplossing voor kabelproblemen bij elektrisch laden van auto's

Steden en gemeenten bereiden zich volop voor op de komst van de elektrische wagen. Dat gaat gepaard met heel wat uitdagingen. Over één probleem moet men zich alvast geen zorgen meer maken: de onveilige situaties die soms ontstaan door laadkabels op plaatsen waar bewoners noodgedwongen de wagen op straat moeten opladen.

Oplossing voor kabelproblemen bij elektrisch laden van auto’s (4)
Stradus biedt een oplossing met de nieuwe EV-kabelgoottegels (Elektrische Voertuigen), die speciaal werden ontwikkeld voor voetpaden en de publieke ruimte. Losliggende kabels kunnen discreet en veilig verborgen worden tijdens het elektrisch laden van de wagen.
 
De Vlaamse regering mikt op 66.000 laadpunten of één per 100 inwoners tegen 2030. De meeste steden en gemeenten werken al aan een ‘laadpaalplan’ om problemen rond elektriciteitscapaciteit, laadpaalinfrastructuur en bekabelingen in kaart te brengen.
 
Vooral de woningen zonder oprit vormen een uitdaging. Deze eigenaars zullen hun wagen op straat moeten of willen opladen, bijvoorbeeld met de eigen zonnepanelen. Met als gevolg een jungle van laadkabels op de voetpaden, die niet alleen visueel stoort, maar ook letterlijk in de weg ligt en gevaar opleveren voor voetgangers.

Straattegel en kabelgoot in één

Stradus, een producent van beton- en bestratingsproducten voor de publieke ruimte, komt nu met een innovatieve oplossing. In de nieuwe EV-kabelgoottegels zit de kabel netjes en veilig weggewerkt, waardoor die nauwelijks opvalt.
 
“Deze innovatie past perfect binnen ons gamma Street Safe, waarin we aantrekkelijke oplossingen voor een toegankelijke en veilige buitenruimte ontwikkelen. De kabel zit veilig in de tegel afgedekt onder een rubberstrip, maar blijft op elk moment makkelijk te verwijderen”, zegt commercieel directeur Neal Van Meeuwen.
 
De kabelgoottegel werd ontwikkeld door Stradus’ Nederlandse zusterfirma Struyk Verwo Infra, in samenwerking met de gemeente Dongen en inwoner Armand Hermans.
 
“De EV-tegel is rechtstreeks ontwikkeld als gevolg van een vraag uit de markt. Vooral voor lokale overheden is het dé oplossing om een groot probleem in één keer weg te werken. Het is bovendien een perfect alternatief voor de duurdere kabelgootbrug of kabelmatten, die hinderlijk zijn voor mobiel beperkte gebruikers en storend zijn in het straatbeeld “, aldus product development manager Sven Tilkin.

Esthetisch en functioneel

Vanuit de markt merkt Stradus al heel wat interesse. Zo is de stad Harelbeke zopas een proefproject gestart. Schepen van Mobiliteit en Energie, Tijs Naert, is enthousiast. “De EV-kabelgoottegel is een robuuste tegel met een uitsparing waarin ook dikkere kabels geplaatst kunnen worden. Tegelijk zorgen de strips voor weerstand, zodat de kabel niet vlug loskomt. Als je erover wandelt, merk je het nauwelijks op. Je ziet het wel, maar voelt het niet”, aldus Naert.
 
Ook Mohammed Taslidere, zaakvoerder van Skytechnics, een installateur van laadpalen, is een fan. “Dit is een simpele, maar geniale oplossing voor een heel actueel probleem. Bovendien vormt de kabelgoottegel een perfecte aanvulling op onze core business”, stelt Taslidere.
 
Stradus produceert en verdeelt hoogwaardige prefab bestratings- en maatwerkproducten uit beton voor het inrichten van de publieke ruimte, als partner van overheden, private opdrachtgevers, (landschaps)architecten, ontwerpbureaus en aannemers. Stradus maakt deel uit van de Ierse beursgenoteerde holding CRH, internationaal marktleider in bouwmaterialen. Stradus’ zusterbedrijf Marlux is eveneens onderdeel van CRH.
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten