Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Ringtrambus verschijnt in het straatbeeld

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zet vanaf 28 juni haar gloednieuwe trambussen in op lijn 820 in de Brusselse noordrand. Tegelijk wordt aan de  Schaarbeeklei in Vilvoorde de laatste hand gelegd aan een nieuwe stelplaats voor de veertien trambussen. Hier wordt, naast de bestaande stelplaats van De Lijn, ook de vroegere autokeuring omgebouwd tot een stelplaats. De trambussen zullen hier ook gewassen, getankt en onderhouden worden.

Ringtrambus verschijnt in het straatbeeld
Het traject van de Ringtrambus loopt langs het UZ in Jette, Strombeek, het centrum en het station van Vilvoorde, Brucargo en de luchthaven van Zaventem. Tijdens de  rustige vakantiemaanden rijdt de Ringtrambus om de 30 minuten, vanaf september wordt dat om het kwartier. De Ringtrambus ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van de wendbaarheid van een bus en het comfort van een tram.
 
“Dit is een primeur voor Vlaanderen. Met de inzet van deze 24-meter lange trambussen, met de look van een tram en de wendbaarheid van een bus, zorgen we voor de realisatie van het Brabantnet. De Vlaamse rand krijgt hiermee flexibel en duurzaam openbaar vervoer. Dat is een grote stap voorwaarts voor de modal shift en de ontsluiting in deze filegevoelige regio”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

Nieuwe haltes

Om een trambus van 24 meter lang veilig te laten rijden in de Vlaamse rand rond Brussel, werden de jongste maanden heel wat werken uitgevoerd. Niet alleen de veiligheid bij het manoeuvreren is belangrijk, ook de veiligheid en het comfort voor de reiziger kregen alle aandacht.
 
Aan de eindpunten van de lijn 820 aan het UZ Brussel in Jette en op Brussels Airport werden nieuwe haltes gebouwd. De perrons werden aangelegd op zo’n manier dat de reizigers hier zowel comfortabel kunnen wachten als vlot en veilig kunnen in- en uitstappen.  Ook op andere locaties werden haltes verbeterd zodat de reizigers via de verschillende deuren in en uit het voertuig kunnen stappen. Het meest in het oog springen de nieuwe trambushaltes in de Strombeeklinde in Strombeek-Bever of aan de luchthaven van Zaventem.
 

Nieuwe busbanen

Om vlot door alle straten te kunnen rijden, heeft De Werkvennootschap wegenwerken uitgevoerd op maat van de trambussen. Ook aan vrijliggende busbanen wordt gewerkt.
 
“Op de Luchthavenlaan in Vilvoorde zijn die busbanen er al en zijn ook de verkeerslichten aangepast zodat de trambus voorrang krijgt. We zijn ook aan het werken aan de Sint-Annalaan in Vilvoorde en Grimbergen, en gaan het centrum van Vilvoorde herinrichten in het kader van de Ringtrambus. Telkens een stuk vrije busbaan klaar is, wordt ze ook in gebruik genomen. Zo wordt de Ringtrambus elk jaar een beetje vlotter en efficiënter”, aldus Marijn Struyf van De Werkvennootschap.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten