Rotterdam wil reusachtig windwiel bouwen
Een consortium wil in Rotterdam een reusachtig windwiel bouwen. Het 160 m hoge cirkelvormige ‘Dutch Windwheel’ moet uitgroeien tot een icoon en een publiekstrekker voor de Nederlandse havenstad.
Het is de bedoeling dat het Windwheel in 2025 wordt gerealiseerd in het voormalige havengebied Merwe-Vierhavens in Rotterdam West en de skyline van de stad zal domineren. Daarnaast wordt het wiel uitgerust met verschillende faciliteiten, zoals een hotel, een skybar en een reuzenrad in de geest van het London Eye.
Het idee voor de realisatie van het Dutch Windwheel werd reeds in 2015 door de Rotterdamse bedrijven BLOC, architectenbureau DoepelStrijkers en Meysters gelanceerd. Sinds de eerste presentatie heeft het bouwwerk, dat zich momenteel nog steeds op de tekentafel bevindt, een aantal wijzigingen ondergaan. In juni werden enkele aanpassingen in het ontwerp gepresenteerd. Zo is de hoogte van 174 naar 160 m teruggebracht en bestaat de hoofddraagconstructie niet langer uit twee ringen.
Dat heeft niet alleen te maken met de benodigde hoeveelheid staal, maar ook met de turbulentie die de buitenste ring zou veroorzaken. In het nieuwe schetsontwerp heeft het Windwheel een kleiner en hoger gelegen windgat. De aangepaste vorm vereenvoudigt de constructie: tot op de hoogte van het windgat kan het wiel nu worden uitgevoerd als twee woontorens. Er komt ook een klimaatgevel die voor de helft wordt uitgerust met zonnepanelen.
De ring zal fungeren als een reuzenrad waarop veertig cabines draaien op rails. Bezoekers kunnen daarin genieten van het uitzicht op de stad en de havens. Tevens komen in de ring een panoramisch uitkijkpunt, een restaurant, een hotel en appartementen. Onderaan het wiel is plaats voor een aantal publieke functies zoals winkels en horeca. Het totale kostenplaatje zou kunnen oplopen tot 500 miljoen €, al kan dat bedrag ook lager liggen als de ontwerpers nog wat sleutelen aan het concept.
De ontwikkelaars willen het windwiel tegen 2025 realiseren en hopen dat het anderhalf miljoen bezoekers per jaar naar Rotterdam lokt, in navolging van het toeristisch succesvolle London Eye, het reuzenrad in de Britse hoofdstad dat 135 m hoog is. Het hoogste reuzenrad ter wereld is momenteel de High Roller in Las Vegas, met een hoogte van ruim 167 m. In het Rotterdamse reuzenrad moeten 20.000 bezoekers per dag terechtkunnen. Ze kijken vanuit het wiel uit over Rotterdam en de wijde omgeving, van de haven tot aan de Tweede Maasvlakte en de zee. Zelfs steden zoals Delft, Den Haag en Dordrecht zullen in de verte zichtbaar zijn. Op de ramen wordt digitale informatie geprojecteerd over wat de bezoeker bekijkt.
Indien die bezoekersaantallen worden gehaald, is het Dutch Windwheel binnen tien jaar vermoedelijk reeds een winstgevend concept. De hele stad en haar wijde omgeving zullen profiteren van de toeristische impuls. De verwachte groei van het aantal toeristen zal Nederland bovendien een indirecte toegevoegde economische waarde opleveren van tientallen miljoenen euro’s per jaar. De ontwikkeling en de bouw van het windwiel zouden een enorme impuls voor de werkgelegenheid betekenen, ook in de periode erna wanneer alle onderdelen in gebruik zijn.
In de Dutch Windwheel Corporation zitten naast het architectenkantoor Doepel Strijkers ook de bedrijven Meysters en BLOC. Een andere partner van het project is NBTC Holland Marketing, evenals het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en de stad Rotterdam. Het innovatieprogramma voor het Dutch Windwheel is een belangrijke basis voor de ontwikkeling van het Rotterdamse icoon. Het doel is om de kwaliteit en duurzaamheid van gebouwen drastisch te vergroten met behulp van technologie en een radicaal ontwerp. Daaraan wordt inmiddels gewerkt door een innovatieconsortium bestaande uit Arup, Koninklijke BAM Groep, Deltares, Dura Vermeer, ECN, Eneco, Evides, Siemens, SPIE en TNO.