Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Saint-Gobain bundelt duurzaamheidsiniatieven

In het tweede ‘purpose report’ van de Saint-Gobain Groep worden alle duurzaamheidsinitiatieven gebundeld en gekoppeld aan een sterke toekomstvisie.

Ontwerp zonder titel - 2023-11-23T161236.364
Saint-Gobain

Saint-Gobain Groep, met de merken Gyproc en Isover, wil in 2030 33% minder CO2 uitstoten en tegen 2050 volledige CO2-neutral zijn. De Belgische fabriek in Kallo gaat nog een stap verder. Daar wil men 40% minder uitstoten in 2030.  

Saint-Gobain inspireert en ondersteunt (toekomstige) professionals en doe-het-zelvers om met duurzame producten en oplossingen aan de slag te gaan. Maar het werkt ook omgekeerd. De innovatie die het bedrijf continu nastreeft, ontstaat vaak in co-creatie met de klanten. 

“Wanneer we bijvoorbeeld nieuwe pleisters op de markt brengen, laten we die eerst testen door onze vertrouwde klanten”, zegt Frank te Poel, ceo van Saint-Gobain Gypsum and Insulation Benelux. “Vanuit hun ervaring op de werf kunnen zij perfect inschatten of en hoe we de kwaliteit van nieuwe producten en oplossingen nog kunnen verbeteren.”  

Een mooi voorbeeld van innovatieve productontwikkeling is de LOOPD-productlijn. Met dit nieuwe systeem, bestaande uit een zelfklevende voegband en voegproduct, wordt het eenvoudiger om gipsplaten te demonteren zonder te beschadigen. Daarmee wil Gyproc van 33% naar 50% herbruikbaarheid van materialen gaan.  Een andere belangrijke innovatie is de MTO (made to order)-machine, die slimmer en efficiënter bouwen mogelijk maakt.  

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten