Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

‘Smart Port Limburg’ bundelt troeven

Het Logistiek Platform Limburg (LPL) zal voortaan de logistieke troeven van Limburg promoten onder de nieuwe branding ‘Smart Port Limburg’. Met dit initiatief willen POM Limburg en Locate in Limburg nog meer logistieke activiteiten naar Limburg halen.

Smart Port Limburg Illustratiebeeld haven genk1

Smart Port Limburg wil met deze wervende campagne de logistieke troeven van Limburg uitspelen. De bedoeling is om bedrijven of goederenstromen met een hoge toegevoegde waarde naar Limburg te lokken en om logistieke activiteiten duurzaam te verankeren in Limburg. “We willen bedrijven uitnodigen om zich in Limburg te vestigen. We willen dat ze hun logistieke stromen in deze provincie onderbrengen en zo de Europese distributie in partnership met onze logistieke dienstverleners organiseren. Daarnaast willen we bedrijven in Limburg uitnodigen om actief deel te nemen aan het regionale logistieke ecosysteem en zo hun kansen op een duurzame verankering in Limburg verhogen. Limburg heeft een grote innovatiekracht met zijn talrijke incubatoren, expertise en dienstverlening,   kennisinstellingen en bestaande supply chain-innovaties bij logistieke wereldspelers. Onze logistieke troeven maken het mogelijk dat bedrijven hun supply chain competitiever, efficiënter en duurzamer vanuit Limburg kunnen organiseren”, meldt Pascal Vranken, voorzitter van Logistiek Platform Limburg

Internationale logistieke campus

In de provincie Limburg zijn de komende jaren vele projecten gepland. De voormalige Ford-site groeit uit tot de logistieke hotspot van Limburg met 2.500 tot 3.000 werknemers. Op deze locatie komt een internationale logistieke campus met een incubator, een logistiek democentrum en een coördinatiecentrum voor Smart Port Limburg. Daar zal je aan de hand van reële en virtuele showcases kunnen kennismaken met logistieke innovaties op het vlak van technologie, hardware en infrastructuur die de logistieke keten performanter maken. Het logistieke demonstratiecentrum moet innovaties toegankelijk maken voor bedrijven, kennisinstellingen, opleidingscentra en de huidige en toekomstige logistieke medewerkers. Samenwerken met de private sector, internationale samenwerkingsverbanden en duurzaamheid staan centraal bij de ontwikkeling van het concept.

Haven

Vanuit de Haven van Genk vertrekt sinds dit voorjaar enkele keren per week een rechtstreekse goederentrein richting het Noord-Italiaanse Trieste. Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal werken daarvoor samen. Het vervoer vervangt 9.000 wegtransporten door alternatieven via spoor- en waterwegen. Dat is goed voor een CO2-vermindering met liefst 90%. Het project is mogelijk omdat de Haven van Genk uitgerust is met een eigen spoorterminal die aangesloten is op het netwerk van de Belgische Spoorwegen. De terminal doet dienst als overslagstation en tevens als rangeerstation.

De Haven van Genk investeert momenteel ook nog volop in het bulksegment. Tegen de zomer komt er ook extra overdekte opslagcapaciteit voor bulkgoederen in de haven van Genk. Later komt er nog extra buitenruimte voor bulkoverslag bij. Ook de silo’s in het havengebied, die sinds 2016 niet meer in gebruik zijn, zullen de komende maanden gerenoveerd worden en weer in gebruik genomen worden. Eenmaal de silo’s actief zijn, kunnen ze o.m. gebruikt worden door bedrijven in de beton- en voedingssector.

Meerwaarde

Volgens Frank Zwerts, directeur van Locate in Limburg, biedt de provincie Limburg een onmiskenbare meerwaarde voor wie zijn Europese distributie vanuit Limburg wil organiseren. “We hebben nu al 520 logistieke bedrijven die goed zijn voor een tewerkstelling van meer dan 11.000 personen in Limburg. Onze unieke geografische ligging in het hinterland van de grootste twee Europese zeehavens, Antwerpen en Rotterdam, speelt in ons voordeel. Maar ook de nabijheid van de grootste Europese consumentenmarkten, het sterke logistieke DNA waaronder een actief regionaal logistiek ecosysteem, de beschikbare ruimte van 727 ha tegen competitieve prijzen en de multimodale ontsluiting van Limburg via het Albertkanaal, de spoor- en autosnelwegen en de nabijheid van internationale luchthavens maken van ons op logistiek vlak een sterke speler”, luidt het.

Draaischijf

Limburg is de jongste jaren uitgegroeid tot een belangrijke draaischijf voor de fysieke distributie van hoogwaardige producten over het hele Europese continent. “Ook op digitaal vlak dienen we te worden beschouwd als de ‘extended gateway’ van de belangrijkste Europese zeehavens naar het verder gelegen hinterland. Dat zit volledig vervat in de branding ‘Smart Port limburg’, die onze regio positioneert als een haven in het hinterland uitgerust met slimme, technologische en andere attributen om alle toekomstige uitdagingen in de wereldwijde logistiek aan te gaan”, aldus Zwerts. Meer info vind je op www.smartportlimburg.com

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten