Startschot voor 60 km nieuwe fietsinfrastructuur in Vlaamse rand
De ambitieuze werken aan de ring rond Brussel zijn gestart met investeringen in de alternatieven voor de wagen: de aanleg van een traject voor de Ringtrambus en fietsinfrastructuur.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) kroop zelf (symbolisch) in de graafmachine voor de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Koning Albert I-laan in Vilvoorde. In totaal wordt 3 miljard € uitgetrokken voor het hele pakket werken aan de ring, inclusief rijdend materieel, stelplaatsen en allerlei wegen- en infrastructuurwerken.
Deze nieuwe fietsinfrastructuur volgt het traject van de Ringtrambus, die vanaf het voorjaar van 2019 het UZ Jette zal verbinden met de luchthaven in Zaventem. “Het is geen toeval dat we beginnen met de alternatieven, want de werken aan de ring gaan niet alleen over 20 km ring, maar ook over 60 km nieuwe fietsinfrastructuur en 60 km nieuwe tram(bus)infrastructuur”, stelt minister Weyts. De aanleg van extra rijstroken op de ring zal in de laatste fase van dit project aangepakt worden.
De ring rond Brussel is één van de belangrijkste knelpunten voor de mobiliteit in het land. De Vlaamse overheid plant daarom een miljardeninvestering. De ambitieuze werken aan de ring omvatten de herinrichting van 20 km ring rond Brussel en de realisatie van 60 km nieuwe fietsinfrastructuur en 60 km nieuwe tram(bus)infrastructuur van en naar Brussel. Alles wordt gecoördineerd door De Werkvennootschap.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken heeft zopas de spade in de grond gestoken voor de aanleg van een 2 km lang nieuw fietspad langs de Koning Albert I-laan in Vilvoorde. Het fietspad in asfalt wordt ruim 2 m breed en wordt gescheiden van de rijweg met een haag. Dit deelproject kon sneller dan andere deelprojecten starten omdat de vergunningen snel in orde konden zijn. Viabuild fungeert als aannemer. Het nieuwe fietspad flankeert het traject van de Ringtrambus en is één van de drie nieuwe verbindingen van het Brabantnet, dat duizenden auto’s van de ring rond Brussel moet halen. De Ringtrambus zal vanaf het voorjaar van 2019 het UZ Jette verbinden met Brussels Airport. Het traject van die Ringtrambus zal worden geflankeerd door in totaal wel 23 km aan nieuwe fietsinfrastructuur. Aan elke halte in Vilvoorde komt een fietsenstalling. Vilvoorde werkt aan fietspaden naar de haltes van dit traject.
“De Ringtrambus is een snelle oplossing. We moeten hiervoor geen bovenleiding en eigen bedding voorzien. Maar een ‘echte’ tram met bovenleiding en op rails is wel het uiteindelijke einddoel”, stelt minister Weyts.
Het eerste schupje voor de werken aan de ring zit in de grond. Vlaanderen staat klaar om miljarden te investeren in vlotter en veiliger verkeer in de Vlaamse rand. We gaan de alternatieven voor de auto sneller en comfortabeler maken: vrijliggende fietspaden en sneller openbaar vervoer. De nieuwe Ringtrambus zal eenvoudig te combineren te zijn met de fiets, want we leggen de fietsinfrastructuur naast het trambustraject en we zorgen voor fietsenstallingen aan elke halte”, zegt Weyts.
Ringtrambus
De Werkvennootschap realiseert nog tot volgende zomer kleine aanpassingswerken aan 20 haltes en een 20-tal straten in Vilvoorde, Grimbergen en Machelen. De aanpassingswerken zijn nodig om het tracé voor te bereiden op de komst van de 24 m lange Ringtrambussen. Daarbovenop krijgt diezelfde Ringtrambus in de komende jaren 16 km vrije busbanen. Vanaf het voorjaar van 2019 rijdt de Ringtrambus uit en de doorstroming zal stelselmatig verbeteren dankzij de ingebruikname van steeds meer busbanen.
Burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte ziet de voordelen voor Vilvoorde. “Met de realisatie van de Ringtrambus wordt volop de kaart getrokken van beter openbaar vervoer. Samen met de forse investeringen in fietsinfrastructuur wordt hiermee een kwaliteitsvol alternatief geboden voor het autogebruik”, aldus Bonte.
De grootschalige wegenwerken aan de ring rond Brussel starten in 2020 of 2021, al kunnen er in 2019 reeds kleinere ingrepen plaatsvinden. De ring zal in beide richtingen over een totale afstand van 20 km twee extra parallelbanen krijgen, om zo het doorgaande verkeer te scheiden van het lokale.
Beperkte hinder
De verschillende kleine aanpassingswerken voor de Ringtrambus duren vaak slechts één of twee dagen. De aannemer zal gebruik maken van een flexibele timing. De hinder bij deze aanpassingswerken blijft eerder beperkt en duurt nooit lang.
Omgevingsvergunningen
De Werkvennootschap zal in 2019 starten met drie belangrijke bouwwerven in het kader van de Ringtrambus: de aanleg van de busbanen in de Sint-Annalaan in Strombeek-Bever, de heraanleg van de straten in Koningslo en de wijk Kassei in Vilvoorde en de heraanleg van wegen op Brussels Airport. Voor die werven zijn de omgevingsvergunningen aangevraagd.
Meer informatie over de deelprojecten vind je op www.werkenaandering.be