Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Steeds meer verkeer in Liefkenshoektunnel

Uit de verkeersgegevens van het voorbije jaar blijkt dat de Liefkenshoektunnel 10% meer passanten had dan in 2015. Vooral het vrachtverkeer stijgt sterk. Recente verkeersanalyses tonen dat weggebruikers steeds vaker bereid zijn tol te betalen als ze daardoor vlotter op hun bestemming geraken.

Inrit-oost van de Liefkenshoektunnel.

 De verkeersevolutie in de Liefkenshoektunnel gaat sinds de start van de uitbating steevast in stijgende lijn. Vorig jaar  maakten meer dan 9 miljoen voertuigen gebruik van de Liefkenshoektunnel, een absoluut record. Concreet gaat het om 5,6 miljoen personenwagens en 3,5 miljoen vrachtwagens, wat neerkomt op 10% voertuigen meer dan in 2015. David Van Herreweghe, voorzitter van de raad van bestuur van nv Tunnel Liefkenshoek,  wijst erop dat de manuele toltarieven al sinds januari 2012 ongewijzigd bleven. De elektronische tarieven zijn niet meer gestegen sinds begin 2014. Ook dit jaar gaan de tarieven niet omhoog.


De toenemende populariteit van de tunnel zorgt er wel voor dat het op de R2, waarvan de Liefkenshoektunnel deel uitmaakt, steeds drukker wordt. De toegenomen verkeerstrafiek zorgt daardoor ook vaker voor files. “Vooral richting Nederland zijn er tijdens de avondspits structurele vertragingen. De noodzaak van een bijkomende Scheldeverbinding wordt dus steeds urgenter”, besluit David Van Herreweghe.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten