“In het belang van alle generaties na ons, moeten we ambitieus zijn in de vergroening van onze mobiliteit. Enerzijds door ons anders en minder te gaan verplaatsen, maar anderzijds ook door ons voertuigenpark te vergroenen. De versnelling in het aantal elektrische wagens zal de vraag naar energie en aangepaste laadinfrastructuur sterk doen toenemen. Het belang van het eerste slimme laadplein is dus niet te onderschatten. Het project tikt alle vakjes af: het speelt in op de verwachte toename van elektrische voertuigen, op de productie en inzet van hernieuwbare energie, op het beheersen van de elektriciteitskosten en op de robuustheid van ons energiesysteem”, zegt Hilde Crevits.
“Wij promoten al vele jaren een duurzaam mobiliteitsbeleid voor en door onze medewerkers. De focus ligt op de inzet van baanbrekende tools, maximale keuzevrijheid en de beperking van het aantal verplaatsingen. We bieden alle mogelijke opties en combinaties aan, met mobility-as-a-service als leidraad: gratis openbaar vervoer, deel- en poolfietsen, Olympus-app, fietslease, Cambio, carpool en -sharing, ... Vorig jaar hebben we bovendien beslist om over te schakelen naar een volledig elektrische wagenvloot. De installatie van dit slimme laadplein bij het Sweco-kantoor in Zelzate is daarbij een belangrijk vervolg”, stelt Erwin Malcorps, managing director Sweco Belgium.
“Duurzaamheid is de kern van ons bedrijf: we leveren die volop in onze projecten en we nemen de verantwoordelijkheid voor de manier waarop we als bedrijf handelen. Zo hebben we de doelstelling om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te worden. We zitten zelfs voor op schema dankzij de snelle omschakeling in alle geledingen van onze organisatie”, benadrukt Erwin Malcorps.
Jochen De Smet, Sweco-projectleider bij de divisie Energy, legt uit hoe de batterijcapaciteit van de elektrische vloot gevaloriseerd wordt: “Vehicle-to-grid of kortweg V2G duidt op een type laadpaal die bidirectioneel werkt. Zo zal de wagen zowel kunnen opladen als ontladen. Tijdens het ontladen kan energie uit de batterij teruggestuurd worden naar het net of naar het kantoorgebouw. Dit stelt ons in staat om de batterij actief te gebruiken in ons energiesysteem.”
“We ontwikkelen een duurzaam energiesysteem dat gebouw, hernieuwbare energieproductie, laadinfrastructuur en een stationaire batterij met elkaar in verbinding stelt. Zo kan de geproduceerde hernieuwbare energie maximaal zelf benut worden en hoeven we geen elektriciteit van het net af te nemen. Dit vermijdt investeringen in extra aansluitcapaciteit voor het laden van elektrische wagens en minimaliseert de kostprijs van ons elektriciteitsverbruik”, aldus Jochen De Smet.
“Yuso stuurt de flexibele laadpalen slim aan in functie van vraag en prijs. Dergelijke optimalisatie zorgt niet enkel voor een lagere total cost of ownership (tco) van het wagenpark, het bevordert ook het evenwicht tussen vraag en aanbod op het elektriciteitsnet. Het vermarkten van flexibiliteit van verschillende aard is één van de belangrijke groeipijlers voor Yuso. Voor Yuso betekent een bezet V2G-laadstation evenzeer een bron van bi-directionele flexibiliteit als een grootschalige batterij die mee het net kan ondersteunen”, vult Michel Verschuere, managing director Yuso, aan.
“ABB is marktleider in snellaadoplossingen op wereldschaal. Sinds zijn intrede op de e-mobility markt in 2010 verkocht ABB meer dan 400.000 ev-chargers in 85 markten, waarvan 20.000 dc-snelladers en 380.000 ac-laders. ABB ontwikkelt ook oplossingen om de energiestromen van en naar elektrische voertuigen bi-directioneel te maken. Sinds eind 2020 lopen hiervoor een aantal testprojecten. ABB is verheugd om de V2G-technologie ook in Vlaanderen te kunnen integreren, samen met een stationaire batterij in een kantoorgebouw, zoals deze van Sweco in Zelzate“, zegt Jo Pauwels, managing director ABB Belux.