Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Te weinig elektrotechnici om Vlaanderen te voorzien van 30.000 publieke laadpunten

De Vlaamse regering wil tegen 2025 niet minder dan 30.000 publieke laadpunten voor elektrische wagens uitrollen. De elektrotechnische installateurs, verenigd in Volta, de paritaire sectororganisatie voor de elektrotechnische sector, willen die uitdaging graag aangaan, maar zonder voldoende instroom van gekwalificeerde jongeren komen die ambitieuze regeringsplannen in gevaar.

Te weinig elektrotechnici om Vlaanderen te voorzien van 30.000 publieke laadpunten (1)
Het vinden van deskundig personeel blijft een uitdaging. Er moeten de komende jaren 30.000 publieke laadpalen worden geplaatst, maar er zijn momenteel meer dan 2.000 vacatures voor elektrotechnici. Wie reeds actief is in de sector houdt zich bovendien ook vaak bezig met de plaatsing van private laadpunten. Volgens Volta, dat meer dan 5.000 bedrijven in de elektrotechnische sector vertegenwoordigt, is het hoog tijd dat meer jongeren kiezen voor een elektrotechnische opleiding of job.
 
Elektrotechnicus is niet het enige knelpuntberoep in de bouw, maar mensen met een dergelijk diploma op zak zijn tegenwoordig veelgevraagde vakmensen. In de plannen om te kunnen inspelen op de maatschappelijke noden rond energie en de omschakeling naar duurzamere energiesystemen en vergroening, neemt de elektrotechnicus een essentiële rol in.
 
Bij de vergroening van het elektriciteitslandschap horen niet alleen laadpalen, maar ook slimme energiemanagementsystemen en duurzame verlichting. Als we in de toekomst onze auto’s ook willen gebruiken om maximaal de groene stroom te benutten, en het elektriciteitsnet willen ontlasten door ’s avonds een deel van de batterij van de wagen te gebruiken voor het huisverbruik (bv. om te koken, …), moeten de laadpalen ook in beide richtingen kunnen werken (‘vehicle to grid’).
 
“De rol van de elektrotechniek wordt steeds crucialer in de wereld van innovatie, technologie, automatisering, digitalisering en energie. Om deze trends en projecten te volgen, heeft de elektrotechnische sector dringend nood aan meer goed opgeleide technici”, zegt Peter Claeys, directeur van Volta.
 
Kiezen voor een elektrotechnisch beroep betekent werkzekerheid, jobdiversiteit, toekomstgedreven, autonomie en de mogelijkhheid om door te groeien. Al deze troeven bieden een boeiend en sterk toekomstperspectief. De job van elektrotechnicus evolueert ook voortdurend mee met de innovaties en technologische evoluties.
 
“Een elektrotechnicus is veel meer dan het cliché van iemand die enkel wat draden legt. Dit is slechts een onderdeel van een brede waaier aan beroepen. Denk maar aan installateurs van hernieuwbare energie, domotica, koeltechnieken, beveiligingssystemen, automatisaties en zo veel meer”, aldus Claeys.
 
De werkgevers voelen het nijpende tekort en ondersteunen initiatieven rond het invullen van vacatures. Volta en de elektrotechnische bedrijven sloegen recent de handen in elkaar om met de Go-electro campagne de instroom in het beroep te verhogen. Die imagocampagne zette de troeven van de elektrotechnische sector volop in de kijker.
 
Jongeren en ouders werden opgeroepen om bewust te kiezen voor een elektrotechnische opleiding. De elektrotechnische bedrijven werkten zelf mee aan de campagne door hun (bestel)wagen te bestickeren met een gezamenlijke Go-electro sticker: ‘Ga voor een toekomst vol spanning en energie’. Bijna 3.000 bestelwagens werden voorzien van deze sticker.
 
Projectoproep
 
Op 19 juni lanceerde Vlaams minister Lydia Peeters ook nog een projectoproep voor (semi-)publieke laadpunten op privaat domein. Hiervoor voorziet de minister een budget van 3 miljoen €. Inschrijven kan nog tot 1 september. De oproep  richt zich op laadinfrastructuur die minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk is.
 
Het kan gaan over parkings aan horeca en supermarkten maar evengoed om tankstations. Iedereen moet er kunnen laden, het moet gaan om groene stroom en de bestuurder moet de nodige basisinformatie krijgen over het laadpunt: is er een wachttijd, wat is de prijs, wat is het vermogen, ...
 
De visienota ‘Clean Power for Transport 2030’, die in juli werd goedgekeurd door de Vlaamse regering, bevat doelstellingen om het transport in Vlaanderen te vergroenen en laadinfrastructuur uit te rollen. Het doel is om tegen 2030 een CO2-emissiereductie van 23% te realiseren. Met het beleid inzake ‘Clean Power for Transport’ volgt Vlaanderen de Europese strategie ‘duurzame en slimme mobiliteit’ en wordt meegewerkt aan de uitrol van de Europese Green Deal.
 
“Via het Vlaamse relanceplan is 30 miljoen € uitgetrokken om tegen 2025 zo’n 30.000 extra laadpunten uit te rollen. Mensen die elektrisch rijden, zullen in de eerste plaats thuis en op het werk opladen, maar bestuurders moeten ook onderweg altijd kunnen laden. Nabijheid, bereikbaarheid en vertrouwen zijn de kernwoorden: mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat er overal snel en dichtbij geladen kan worden”, besluit Lydia Peeters.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten