Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Terhills neemt zelfrijdende shuttles in gebruik

Bezoekers en verblijfsgasten op de toeristische hotspot Terhills in Dilsen-Stokkem en Maasmechelen, kunnen vanaf november gebruik maken van zelfrijdende shuttles om zich te verplaatsen binnen de uitgestrekte site. De shuttles komen in de plaats van de huidige elektrische bus en gaan zeven dagen op zeven rijden gedurende minstens één jaar. Bij succes wordt de periode verlengd tot tien jaar. De shuttles zullen na een proefperiode volledig autonoom rijden, zonder veiligheidssteward aan boord. Ze volgen acht uur per dag een traject van 2,5 km dat de verschillende trekpleisters op de site met elkaar verbindt. 

Terhills neemt zelfrijdende shuttles in gebruik (1)
Terhills
De voertuigen bieden plaats aan twaalf passagiers en zijn ook rolstoltoegankelijk. Ze kunnen 13 uur rijden zonder bij te laden. Het mobiliteitsproject kost 4 miljoen euro voor een periode van tien jaar, waarvan 789.799 euro wordt aangebracht door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Vlaanderen investeert 836.811 euro in het project. De rest wordt gefinancierd door de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM. De Lijn en Flanders Make zijn strategische en wetenschappelijke partners in het project.
 
De leverancier van de shuttles is het Franse bedrijf EasyMile, gevestigd in Toulouse. Het bedrijf kwam als beste uit een Europese aanbestedingsprocedure. EasyMile heeft wereldwijd reeds tien volledig zelfrijdende vervoerssystemen uitgerold. Voor het Terhills-project werkt EasyMile operationeel samen met Ush, de eerste autonome mobiliteitsprovider van België. Ush is een bedrijf van Lab Box, de start-up studio ondersteund door D'Ieteren Automotive. 
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten