Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Toren parkeert zestien auto’s op de plaats van twee

Zestien auto’s op twee parkeerplaatsen? Dat kan voortaan met Stefca Car Parking Systems (SCP Systems) uit Kontich. Die importeren volautomatische parkeertorens die een oplossing kunnen zijn voor heel wat parkeerproblemen in steden en bij bedrijven, scholen, ziekenhuizen, hotels, luchthavens, …

toren1

Ruimte wordt schaars in Vlaanderen. In steden worden steeds meer parkeerplaatsen geschrapt terwijl het aantal auto’s nog blijft toenemen. Ook bedrijven, kantoren, scholen en hotels hebben steeds minder plaats om hun personeel, klanten en bezoekers te laten parkeren en zien liever wat groen op hun terreinen. De automatische parkeertorens van SCP Systems kunnen die problemen verhelpen door acht, twaalf of zestien auto’s te parkeren op de plek van twee. Tegelijk beperk je het risico op inbraken in de auto en op vandalisme, al zeker als de parkeertoren afgewerkt is met een gevelbekleding.

Relatief goedkoop

“Het systeem is niet nieuw. In de steden in Aziatische landen, in de Verenigde Staten en in het Midden-Oosten is het ruimtegebrek voor parkeren vaak nog nijpender dan bij ons. Parkeren langs de weg is er bijna niet mogelijk. Parkeren is er vaak heel duur. In parkeergebouwen moet de ruimte daarom zo efficiënt mogelijk benut worden. Automatische parkeertorens zijn tegelijk heel efficiënt en vergen per auto minder plaats dan bv. in een klassieke parkeergarage. Een parkeerplaats in zo’n toren is met een gemiddelde kostprijs van afgerond 10.000 € heel wat goedkoper dan een parkeerplaats in een parkeergarage. Al helemaal als je vergelijkt met ondergronds parkeren”, zegt Frans Aertsen van Stefca.

Shanghai

“Ik heb deze parkeertorens vorig jaar ontdekt op de bouwmaterieelvakbeurs Bauma in Shanghai. Ik was daar om zaken te doen i.v.m. torenkranen, maar dit idee ving mijn aandacht en liet mij niet meer los. Na een paar contacten met de producent in China hebben we nu een eerste exemplaar naar België laten komen en opgebouwd op onze eigen terreinen. De eerste tests verlopen vlot. De interesse is groot en de eerste contacten zijn veelbelovend”, zegt Aertsen.

“Voor België is dit een revolutionair concept en zijn we de eerste op de markt, maar in Azië en in de Verenigde Staten zijn dergelijke parkeertorens al enkele jaren gemeengoed. Ik verwacht dat de introductie in ons land ongeveer gelijk zal lopen als indertijd die van de wasstraten (carwash). Die is ook aarzelend gestart, maar eens dat mensen het geprobeerd hebben, zijn ze snel overtuigd van de voordelen. Onze Chinese leverancier produceerde reeds vele duizenden parkeertorens die over de heel wereld verkocht worden. Momenteel maken ze er acht per dag, zeven dagen op zeven. De kinderziektes zijn er dus reeds uit. Wij zorgen wel voor de omschakeling van de elektronica en de sturing naar de Europese normen en standaarden, maar de techniek op zich werkt foutloos”, belooft Aertsen. 

Je kan de parkeertoren vaagweg vergelijken met een reuzenrad met gondels. In elke ‘gondel’ kan een wagen van hoogstens 2.500 kg, 5,3 m lang, 2 m breed en 2 m hoog. De meeste sedans, jeeps en SUV’s passen er dus in. Hoge en langere bestelwagens (alles groter dan pakweg een Berlingo of Caddy) kunnen er niet in.

Bouwvergunning

De toren neemt niet meer ruimte in dan twee klassieke parkeerplaatsen. De auto’s moeten wel de toren recht kunnen in- en uitrijden. Sensoren begeleiden de bestuurders totdat die de juiste positie in de gondel bereikt heeft. De torenconstructie vergt vier funderingspunten van iets minder dan 1,5 bij 1,5 m (afhankelijk van de parkeercapaciteit). Als er plaats voor is, kan je zo’n toren optrekken in een bestaand gebouw of in een nieuwbouw, maar Aertsen verwacht dat ze vooral vrijstaand opgetrokken zullen worden. Er is dan een bouwvergunning nodig, ze kunnen niet als ‘tijdelijke’ constructie neergezet worden. Je kan ze dan ‘open’ laten of er zeildoeken met bv. reclame rond spannen.

De parkeertorens kunnen uitgerust worden met een heleboel toegangs- en bedieningssystemen: badges, betaal- en abonnementsystemen, slagbomen en nummerplaatherkenning. Ook een noodstroomaggregaat kan gekoppeld worden. Als de bouwvergunning en de fundering in orde zijn, duurt het zowat drie maanden van de bestelling tot de montage en ingebruikname.

 

Op onze website kan je ook enkele filmpjes bekijken over deze parkeertorens.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten