Tweede voetgangersbrug verbindt Janseniushof met Leuvens stadscentrum
Leuven streeft naar goede en snelle verbindingen tussen zijn stadswijken. Om de oost-westverbinding tussen het stadscentrum, de nieuwe woonwijk Janseniushof en de daarachter liggende gebieden te garanderen zijn er twee Dijlebrugjes voorzien.
Vorige zomer werd al een eerste voetgangersbrug geplaatst in het Janseniushof, vlak naast de Janseniustoren in het park. Dit was een eerste fase om het Janseniushof te verbinden met het stadscentrum van Leuven. Met de komst van een tweede voetgangersbrug, tussen de Janseniustoren en de brandgang naast het Paridaensinstituut, maakt de stad Leuven die verbinding nu compleet.
“De tweede voetgangersbrug is een enorme meerwaarde voor deze stadsbuurt en vormt de ontbrekende schakel tussen de verschillende Leuvense stadswijken”, legt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (r.) uit. In het midden herken je Erik Van Hoof van projectontwikkelaar Resiterra.
Veilig naar school
De nieuwe voetgangersbrug was aanvankelijk maar 1,80 m breed; nu is er een vrije ruimte van 2 m voorzien. Bovendien zijn de leuningen verhoogd, waardoor het brugje veel veiliger wordt. “Het kostenplaatje bedraagt zowat 62.000 €. Deze investering maakt het ook voor de schoolgaande jeugd een pak makkelijker om vanuit de Janseniuswijk naar scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege of het Paridaensinstituut te wandelen”, vervolgt Dirk Robbeets.
Via deze wandelbrug kunnen ouders vanaf september hun kinderen veiliger afzetten aan de schoolpoort. Drukke straten als de Minderbroedersstraat of de Janseniusstraat kunnen deze laatsten zo links laten liggen.
Tijdens de schooluren maken de leerlingen van het Paridaensinstituut gebruik van de sportpleinen in het Janseniuspark. Buiten de schooluren is het sport- en speelgedeelte open voor iedereen.
Restauratie Ursulinenstuw
De nieuwe voetgangersbrug vormt ook een toeristische meerwaarde. In één beweging kunnen bezoekers er enkele fraaie historische gebouwen bezichtigen. “In het Janseniuspark prijken twee historische torens uit de middeleeuwen. Die zijn nu een stuk zichtbaarder. Daarnaast besliste het schepencollege om de veertiende-eeuwse Ursulinenstuw, één van de laatste twee werkende stuwen in Vlaanderen, te laten restaureren. Deze opdracht wordt uitgevoerd door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), die de stuw in erfpacht neemt”, signaleert Carl Devlies. De renovatiewerken zijn ingepland in het investeringsprogramma voor 2020 en zullen opgesplitst worden in twee afzonderlijke fasen: de bewarende maatregelen en het automatiseren van de sluizen en vervolgens de totaalrenovatie van het sluisgebouw. De werkzaamheden zullen drie tot vier jaar in beslag nemen.
Leuven wil de komende jaren ook de noord-zuidverbinding aanpakken. Zo kunnen voetgangers en fietsers binnenkort langs de Dijle gebruik maken van een nieuwe verbinding tussen het Bodartplein en de Vaartkom.