“Uitbreiding bedrijfswagen tot wagen- en woonbudget is logisch”
De Confederatie Bouw juicht toe dat federaal vicepremier Didier Reynders zich resoluut schaart achter haar voorstel om het budget dat besteed wordt aan bedrijfswagens uit te breiden tot een wagen- en woonbudget. Met dat budget, dat fiscaal even voordelig moet zijn voor werkgever en werknemer als het regime van bedrijfswagens, kunnen werknemers een huis energiezuinig bouwen of renoveren.
Federaal vicepremier Didier Reynders pleitte er in de media voor om het budget voor bedrijfswagens ook te kunnen gebruiken voor huisvesting. Dat voorstel formuleerde de Confederatie Bouw eerder dit jaar en kreeg ook een prominente plaats in het memorandum voor de federale verkiezingen en de vele politieke gesprekken die de sectororganisatie de afgelopen tijd voerde.
Volgens het federaal Planbureau kosten bedrijfswagens de staat jaarlijks 1,9 miljard € aan fiscale voordelen. Hiermee subsidieert de overheid de stedelijke exodus, terwijl kleiner wonen en verstedelijking net aan belang winnen. Een deel van die 1,9 miljard € kan volgens de Confederatie Bouw elk jaar veel beter geïnvesteerd worden in het energiezuinig maken van ons woningen- en gebouwenpark. Daarom stelt ze voor om werknemers die een bedrijfswagen hebben of normaal zouden krijgen in hun verloningspakket de keuze te laten tussen een wagen- of een bouwbudget. Met dat laatste budget, dat fiscaal even voordelig is voor werkgever en werknemer als het regime van bedrijfswagens, kunnen werknemers een huis energiezuinig bouwen of renoveren. Zo wordt ons woningenpark versneld duurzamer inzake energieverbruik.
Dat bouwbudget is bovendien een troef voor jonge werknemers, die vaak geen baat hebben bij een bedrijfswagen, maar wel eerder graag gesteund worden bij het (ver)bouwen van een woonst. Daarnaast blijft voor werkgevers de loonkost evenzeer getemperd, ongeacht of de werknemer kiest voor een wagenbudget of een bouwbudget.