Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Utrecht bouwt grootste over-dekte fietsenstalling ter wereld

Onder het nieuwe Stationsplein oost in Utrecht bouwt aannemer BAM in opdracht van het stadsbestuur de grootste overdekte fietsenstalling ter wereld. De drie verdiepingen tellende fietsparkeergarage biedt straks plaats aan 12.500 fietsen, waarmee het record van Tokio wordt verbeterd. Het project is gestart in juni 2014; in de loop van volgend jaar zal de nieuwe fietsenparking volledig gebruiksklaar zijn. Een gedeelte is reeds opengesteld.

utrecht hoofdfoto

Je fiets achterlaten is de eerste dag gratis en kost daarna 1,25 € per dag. Het is niet de bedoeling je fiets hier langer dan twee weken achter te laten, sensoren vertellen de beheerders van de fietsenparking welke rek langer dan die periode permanent bezet blijft. Dezelfde sensoren zorgen ook voor gebruiksgemak: fietsers kunnen op een scherm meteen zien hoeveel plekken in de genummerde rijen nog vrij zijn en of dat boven of onder is. Ook op de app van het P-route-systeem voor fietsers is te zien hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn.



Momenteel wordt het dak afgewerkt waarop de nieuwe passage tussen Utrecht Centraal en Hoog Catharijne komt. Daarna wordt de oude passage afgebroken en het tweede deel aangebouwd. Dan zal de capaciteit van de fietsenstalling meer dan verdubbelen, van 6.000 plaatsen nu tot 12.500 plaatsen in 2018. De fietsenparking, die zich tot aan de opening van een soortelijke parking voor 8.500 fietsen in Den Haag, de grootste in Nederland mag noemen, verhoogt dan zijn status naar ‘grootste ter wereld’.



Volgend jaar zullen ook de tunnels naar de perrons onder handen worden genomen, waardoor de toegangen naar de fietsenstalling definitief worden. Als alles klaar is, wordt het nieuwe stationsplein tussen Hoog Catharijne en Utrecht Centraal volledig fietsvrij. Alleen voetgangers hebben hier dan nog toegang. Er komt veel ruimte voor groen en terrasjes. Doorgaand fietsverkeer rijdt onder het plein door langs de tweede verdieping van de fietsenstalling. Hellingbanen zorgen als in- en uitvoegstroken voor toegang naar de fietsenstalling. Het ontwerp is van Ector Hoogstad Architecten, in samenwerking met Buro Sant en Co (landschapsontwerp) en Royal Haskoning (engineering).


 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten