VCB en Vlawebo dringen aan op overleg over veiligere wegenwerken
Op donderdagnacht 24 januari geraakten drie wegenwerkers zwaargewond bij werkzaamheden aan de E313 ter hoogte van Geel-West richting Hasselt, zo berichtte de VRT de daaropvolgende ochtend. Dit betreurenswaardige ongeval beklemtoont het belang van een veiligheidsactieplan.
De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) en de Vlaamse wegenbouwers (Vlawebo) dringen al langer aan op overleg over de veiligheidsvoorschriften en -maatregelen bij wegenwerken. Om de veiligheid van wegenwerkers optimaal te garanderen is immers de versterkte medewerking van de overheid als opdrachtgever vereist. Extra voorschriften in de bestekken en het systematisch inzetten van nieuwe technologieën om handhaving te voorzien zijn hoognodig.
De bouw voert al langer campagne voor meer veiligheid op bouwwerven. Ook dit voorjaar maakt de Confederatie Bouw er de eerste prioriteit van. Naast het sensibiliseren van haar leden-bouwbedrijven is het ook nodig om opdrachtgevers hier nauw bij te betrekken. Een globale veiligheidsaanpak is immers slechts mogelijk met de medewerking van opdrachtgevers en van handhavers zoals politie.
Veiligheidskader
Het ongeval op de E313 gebeurde omstreeks 2 uur. Wegenwerken vinden immers vaak ’s nachts plaats om de hinder voor het doorgaande verkeer zo miniem mogelijk te houden. Hoewel vlot doorgaand verkeer belangrijk is, moet echter evenzeer de veiligheid van de wegenwerkers gegarandeerd worden. Daarom wil de VCB het veiligheidskader met de overheid herbekijken. Hierbij is het vrijwaren van de werkzone en het uitzetten van een toereikende veiligheidsperimeter essentieel, alsook meer signalisatie, het inschakelen van mobiele trajectcontrole, handhaving door de politie en extra botsabsorbeerders zoals in onze buurlanden. Die laatste vehikels moeten aankomende voertuigen aanmanen om hun snelheid te minderen en als buffer fungeren. Omdat een uniform veiligheidskader primordiaal is bij alle wegenwerken moeten veiligheidsmaatregelen versterkt en gedetailleerd omschreven worden in de bestekken.
De wegenwerkbedrijven hebben intussen zelf initiatieven genomen om de veiligheid van hun personeel te verzekeren. Zo hebben leden van de Confederatie Bouw een nieuwe signalisatiemethode ontwikkeld die conform de reglementering is en die iedere wegenbouwer kan toepassen. Ze verbetert de arbeidsomstandigheden van de arbeiders, vereenvoudigt de veilige toegang tot de bouwwerf en bevordert tegelijk de doorstroming van het verkeer. Het systeem vergt evenwel een aanzienlijke investering. Om een dergelijk systeem uit te rollen over alle bouwwerven op autosnelwegen is het van groot belang om de bestekken van de aanbestedende overheden aan te passen.