Door haar inplanting binnen North Sea Port wordt de fabriek omringd door grote industriële bedrijven die in de toekomst waterstof kunnen afnemen. Even belangrijk is de nabijheid van een goed uitgebouwde hoogspannings- en gasinfrastructuur en aanzienlijke hernieuwbare-energiefaciliteiten.
De fabriek kan tot 3.500 ton (25 MW) groene waterstof per jaar produceren (schaalbaar tot 14.000 ton of 100 MW) en komt naast een verbindingspunt met directe toegang tot de toekomstige Europese waterstofbackbone.
Een tweede soortgelijke waterstoffabriek in Terneuzen, die samen met Virya Energy zal worden ontwikkeld, zal bij de start eveneens een capaciteit zal hebben van 3.500 ton waterstof per jaar (schaalbaar tot 10.500 ton of 75 MW).
Het ingenieursbureau Sweco staat in voor het ontwerp van de eerste groenewaterstoffabrieken van VoltH2. Ze zullen voorzien worden van specifieke opslagfaciliteiten voor waterstof. Door de strategische ligging aan de Westerschelde en binnen North Sea Port zal het eindproduct transporteerbaar zijn via de zee, waterwegen, het spoor en de weg.
Zowel North Sea Port als de provincie Zeeland hebben dit initiatief sterk gesteund. Beide zien de bouw van groene waterstofinfrastructuur immers als een cruciaal onderdeel van de toekomstige ontwikkeling van het havengebied.
"De projecten van VoltH2 voor twee waterstofelektrolysefabrieken in Vlissingen en Terneuzen zijn een mooi voorbeeld van hoe we met groene waterstof het voortouw willen nemen in de provincie Zeeland. Het is een geweldig initiatief dat aantoont hoe we duurzame industrie en duurzaam transport, in combinatie met het grote aanbod van duurzame elektriciteit in de provincie, op korte termijn een grote stap voorwaarts kunnen brengen”, reageert Jo-Annes de Bat, gedeputeerde van de provincie Zeeland.
Een simulatiebeeld van de toekomstige waterstoffabriek in Vlissingen.