Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Duurzaamheid

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams

De trams van De Lijn in Antwerpen en Gent moet regelmatig blijven stilstaan voor een rood verkeerslicht. Dat haalt de gemiddelde snelheid van de trams omlaag, waardoor het openbaar vervoer vertraagt en concurrentieel voordeel kwijtspeelt ten opzichte van het privévervoer.

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams
Daarom zullen in beide steden in totaal 288 kruispunten worden uitgerust met slimme verkeerslichten. Het gaat dan om een totale investering van 9,35 miljoen €.
 
Concreet worden de lichten uitgerust met de zogenaamde kar-technologie of korte afstandsradio. Die technologie wordt ook reeds gebruikt door de kusttram.
 
Het kar-systeem houdt in dat de tram via gps een signaal naar de verkeerslichten stuurt wanneer hij in aantocht is. Op die manier kunnen de verkeerslichten op groen worden gezet. De tram blijft signalen uitsturen tot hij het verkeerslicht gepasseerd is.
 
'Met deze technologie zorgen we voor snellere en vlottere trams in Antwerpen en Gent. Het kar-systeem is zeer stabiel en werkt performant. Dat heeft het al bewezen aan de kust. Bovendien maken we kruispunten maximaal conflictvrij, wat moet zorgen voor meer verkeersveiligheid voor alle weggebruikers”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.
 
De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Gent zijn nu begonnen met een eerste testproject. Als test worden in die stad tien voertuigen van de tramlijnen 2 en 4 uitgerust met de technologie. Dit project loopt tot januari volgend jaar. Als het positief wordt geëvalueerd, zal het systeem verder worden uitgerold.
Foto: © De Lijn
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten